In deze 
serie over het 
overschatte gevaar van populisme in Europa bespreek ik met name de rol 
van die media die doen alsof er veel meer populisten zijn dan in 
werkelijkheid. Die onkritische rol van media is des te 
ernstiger omdat de mediavrijheid zelf in gevaar is door autoritaire 
leiders zoals bijv.   Poetin, Erdogan, Xi en Trump. In
 onderstaand blogbericht schrijf ik over Zweden. In mijn zoektocht op 
internet naar de feiten valt het mij op dat de meeste media veel meer 
aandacht besteden aan de verwachte groei van de populistische partijen dan aan de 
feitelijke uitslag van de verkiezingen waaruit blijkt dat in Zweden (zoals in eerder besproken landen als Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Hongarije, Italië en Griekenland) deze homovijandige populisten vaak een kleine minderheid van de bevolking blijken te 
zijn. Media: laat de feiten spreken!
Populistische stemmingmakerij in veel media
In
 de aanloop naar de verkiezingen van 9 september 2018 in Zweden was er 
weer sprake van veel populistische stemmingmakerij in de meeste media. 
Daarin werd de indruk gewekt dat de populistische partij 
Zweden-Democraten deze verkiezingen zouden winnen. Dit is misleidend 
taalgebruik. Verkiezingen worden gewonnen door coalities die de 
meerderheid in een volksvertegenwoordiging halen en niet door losse 
partijen die een paar zetels er bij hebben gekregen. Zelfs de grootste 
partij hoeft echt niet altijd in de regering te komen. 
Meer aandacht voor de voorspellingen dan voor de feitelijke uitslagen
Ook
 deze verkiezingen vertoonden weer het inmiddels bekende beeld: er was 
veel meer aandacht in media voor de voorspelde overwinning van de 
populistisch Zweden-Democraten ("grootste partij met 25% van de 
stemmen") dan voor de feitelijke uitslag van een kleine groei met 4,7%. 
Op internet is die uitslag moeilijk te vinden. Ik geef die hieronder 
weer. 
De grootste partij was en blijft de 
Sociaal-Democraten met 28,3% (-2,8). Het grootste blok was en blijft 
links met 40,7% (-2,9). De tweede partij in grootte was en bleef de 
liberaal-conservatieve Moderaten met 19,7% (-3,5). Het tweede blok was 
en bleef centrum-rechts met 40,2 (+0,8). De derde partij was en bleef de
 populistische Zweden-Democraten met 17,7% (+4,7). Net zoals bij de 
Nederlandse verkiezingen in 2017 werd in de buitenlandse media dus ten 
onrechte de indruk gewekt dat de populisten aan de macht zouden komen.
Wat kunnen we hiervan leren?
In
 2019 worden de verkiezingen voor het Europees Parlement gehouden. Dan 
dreigt in heel veel media weer hetzelfde te gebeuren dat ik besprak over
 de afgelopen verkiezingen in Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Hongarije, Italië en Griekenland: een
 stemmingmakerij ten gunste van populistische partijen. Waarom leren 
zoveel media niet van de fouten die zij in het verleden hebben gemaakt? 
Waarom spelen zij bewust of onbewust in de kaart van media-, democratie-
 en homovijandige leiders als Poetin, Erdogan, Xi en Trump?
 Is het uit angst voor het populisme dat zij hun leugenachtig geschreeuw
 ("Wir sind das Volk") meer aandacht geven dan de werkelijke 
meerderheid?
Naschrift. Mediakritiek
Het best bekeken in deze serie is nummer 226 over Terugblik op 2017: populismegolf gestopt (de grootste stijger in mijn blog). Dat wordt in populariteit gevolgd door de blognummers 80 over de World Press Photo 2014, het nummer 139 over Referendum? Schijnvertoning!, nummer 74 over Valse nichten, nummer 186 Populismegolf gestopt in Nederland, nummer 34 over Vijf misverstanden over democratie, nummer 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), nr. 184 over CDA-aanval op zelfbeschikking (1), bericht nummer 4 over Levensgevaarlijke preutsheid en nummer 63 over Mediamissers.
Naschrift. Zie verder in deze serie: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Hongarije, Italië, Griekenland en Spanje.
Naschrift. Vlogberichten
Inmiddels zijn dertien vlogberichten verschenen:
1. Aanleiding memoires Rob Tielman, (het op twee na meest bekeken vlogbericht) 
2. Boerkini's welkom op het naaktstrand, (het op een na meest bekeken vlogbericht)
3. Homo(zelf)haat,  
4. Tegen homoporno en voor homo-erotiek, (het meest bekeken vlogbericht)
5. Geweld en preutsheid in de VS,
6. Nederlandse en puriteinse tradities in de VS,
7. Frieslands 'iepen mienskip', (het meest bekeken Friese vlogbericht)
8. Friezen uitvinders poldermodel,
9. Atlas van Friesland,  
10. Homoseksualiteit en homocultuur, (het op drie na meest bekeken vlogbericht)
11. Internetdating homo's en beeldvorming,
12. Misverstanden rond Europese Unie en
13. Humanisme is niet het bestrijden van godsdienst.
