Voor mijn
vele buitenlandse lezers: Sinterklaas komt binnenkort weer in Nederland
en dan begint inmiddels traditiegetrouw de zogenaamde Zwarte Piet discussie over de vraag hoe racistisch Nederland al dan niet is. Dit jaar verscheen van Elma Drayer het boek Witte Schuld
(Amsterdam 2019) over de onverdraagzaamheid binnen het
identiteitsdenken. Zij plaatst dit 'debat tussen doven' in een
verhelderend breder kader. Hier een samenvatting.
Hedendaagse vormen van slavernij mogen niet verzwegen worden
Op
bladzijde 63 schrijft zij hierover: "De taboeverklaring van de term
'moderne slavernij' vind ik bijvoorbeeld ronduit aanmatigend. Volgens de
ngo Anti-Slavery International leven op dit moment naar schatting 40
miljoen mensen in slavernij. Dat zijn er meer dan in de afgelopen eeuwen
binnen en tussen continenten zijn verhandeld. Waarom zou je dat in
hemelsnaam geen moderne slavernij mogen noemen? Het lot van jouw
voorouders mag afschuwelijk zijn geweest, het was niet afschuwelijker
dan dat van miljoenen die nu in gevangenschap leven." In mijn blog noem
ik dit zowel divagedrag als ook zwart racisme.
Iemand is niet schuldig door wat voorouders hebben aangericht
Op
bladzijde 85 schrijft zij dit: "Zelf ben ik aanhanger van de gedachte
dat je individuen niet aanrekent wat hun (voor)ouders zoal hebben
uitgespookt. Je houdt ze uitsluitend verantwoordelijk voor hun eigen
woorden en daden. Collectieve schuld is per slot een van de giftigste
denkbeelden die de mensheid ooit heeft voortgebracht. Het is mij geen
geringe zorg dat een ideologie die het omgekeerde propageert
tegenwoordig zoveel weerklank vindt." Op bladzijde 89 schrijft zij:
"Excuses aanbieden voor daden die je niet zelf op je geweten hebt is
gratuit. De 'diepe spijt' die achtereenvolgende kabinetten de afgelopen
jaren hebben betuigd is meer dan voldoende. En geldelijke compensatie?
Het causale verband tussen het aangedane onrecht en wat de nazaten nu
ervaren valt met geen mogelijkheid aan te tonen." Op bladzijde 90
schrijft zij vervolgens ook: " 'Je bént niet je verleden', zei filosoof
Kwame Anthony Appiah in NRC Handelsblad. Hij vertelde over zijn
Afro-Amerikaanse studenten die tegen hem zeggen: we zijn hier op
slavenschepen heen gebracht. 'Nee, denk ik dan, jij bent het de bus naar
Brooklyn gekomen. Jij bent hier geboren. Het is niet jouw geschiedenis,
het is de geschiedenis van je voorouders. Je moet je identiteit
vederlicht dragen' " In een volgend bericht zal ik meer over Appiah
schrijven.
Zwarte schuld
Op
bladzijde 161 schrijft zij: "Wellicht verklaart de overtuiging dat zwart
per definitie de onderliggende partij is een verschijnsel dat je zou
kunnen omschrijven als de blinde vlek voor machtsmisbruik in eigen
kring." Op bladzijde 180 schrijft zij ook: "Alle nobele want
emancipatoire bedoelingen ten spijt, uiteindelijk ondermijnt
identiteitspolitiek waar links in mijn ogen voor zou moeten staan: de
vrijheid om je bestaan vorm te geven ongeacht klasse, sekse en kleur."
Ik wil daaraan toevoegen: seksuele voorkeur. Want er is ook sprake van zwarte schuld inzake homovervolging. Een zeer treurig voorbeeld daarvan is Oeganda.
Geen Amerikaanse misstanden invoeren
Op
bladzijde 173 schrijft zij: "Identiteitspolitiek is een giffabriekje
dat alleen maar méér identiteitspolitiek produceert". Op bladzijden
175-176: "Als gezegd kopiëren Nederlandse identiteitsdenkers integraal
het gedachtegoed van hun Amerikaanse geestverwanten. Centraal staat
daarin de doorwerking van het slavernijverleden in het heden. Voor de
Amerikaanse werkelijkheid alleszins terecht. Alleen verschilt onze
geschiedenis fundamenteel van die van de Verenigde Staten, van
Zuid-Afrika, of van enig ander land waar de overheid racisme
legitimeerde en sanctioneerde. Wij hebben nimmer wetgeving gekend die
mensen van kleur naar de achterzijde van de bus en naar aparte
woonwijken verbande of ze uitsloot van deelname aan de verkiezingen.
Bordjes met SLEGS BLANKES hebben hier nooit gehangen. (Wel met VOOR
JODEN VERBODEN maar dat zijn activisten vergeten.) En wat activisten ook
mogen beweren, Nederland heeft een van de keurigste politiemachten ter
wereld." Zie voor verdere verschillen mijn bericht over Hans Brinker.
Identiteitsdenken kan ook positief uitpakken
Ik
ben het met Elma Drayer eens dat identiteitsdenken heel negatief kan
uitpakken. Maar het kan ook positief werken als het beginsel aanvaard
wordt dat mensen en zelfgekozen groepen zelf zin en vorm moeten kunnen
geven aan hun leven zolang zij het recht op zelfbeschikking van anderen
respecteren. Ik werk dit idee over vrijheidbevorderende identiteiten
uit in mijn Tresoarlezing Identiteit als keuze (Leeuwarden, 13 mei 2011).
Naschrift. Heeft Google een blinde vlek?
Af en toe kijk ik of bepaalde begrippen uit mijn blog de zoekmachine van Google bereiken. Zo tikte ik op 21 november 2019 de in mijn blog eerder gebruikte begrippen 'geen zwarte onschuld', 'zwarte schuld' en 'zwart racisme' in en wat blijkt: deze begrippen worden door de zoekmachine van Google niet opgemerkt! Een blinde vlek van Google? Google kent wel het begrip 'omgekeerd racisme' en Wikipedia kent het begrip 'plaasmoorde' in Zuid-Afrika.
Naschrift. Racisme- en islamdiscussie
Deze groep berichten staat in de top tien van mijn blogberichten dankzij mijn reacties op het debat over Zwarte Piet: blogbericht 61 over Racisme?, nummer 224 over # MeToo (5) #IkOok (2) Een zwarte man als dader? (onder andere over de 'slag om Dokkum') en blog nummer 69 over Divagedrag tegen Zwarte Piet werkt averechts. Dit laatste bericht is nu ook beschikbaar in een Friese vertaling: Divagedrach tsjin Swarte Pyt wurket averjochts.
De soms vermeende discriminatie op grond van afkomst en godsdienst speelt ook een rol in blogbericht 70 over de Turkse troebelen (1) (de sterkste stijger in deze groep), nummer 110: Strategische blunders door 'antiracisten', het nummer 142: Turkse troebelen (2), het nummer 161: Turkse troebelen (3) en nummer 185: Turkse troebelen (4). Ook veel bekeken werden de blogberichten nummer 159: Boerkiniverbod? Naaktlopen! (1), nummer 160: Boerkiniverbod? Naaktlopen! (2) en 170: Mijn tweede vlogbericht: boerkiniverbod?
Naschrift. Identiteitsdiscussie
In deze serie is het meest gekeken naar het blogbericht nummer 114, Identiteit als keuze, gevolgd door nummer 110, Strategische blunders door 'antiracisten', bericht nummer 13, Afrikaner identiteit, nummer 232, Grappen? Naar beneden trappen!, nummer 271, Het falen van het zwart-wit-denken, nummer 215, Genderneutraal? Genderpluriform!, 294, Vrijheidbevorderende identiteiten en het nummer 231, Rassenwaan is geen wetenschap.
Naschrift. Vlogberichten
Inmiddels zijn dertien vlogberichten verschenen:
1. Aanleiding memoires Rob Tielman, (het op twee na meest bekeken vlogbericht)
2. Boerkini's welkom op het naaktstrand, (het op een na meest bekeken vlogbericht)
3. Homo(zelf)haat,
4. Tegen homoporno en voor homo-erotiek, (het meest bekeken vlogbericht)
5. Geweld en preutsheid in de VS,
6. Nederlandse en puriteinse tradities in de VS,
7. Frieslands 'iepen mienskip', (het meest bekeken Friese vlogbericht)
8. Friezen uitvinders poldermodel,
9. Atlas van Friesland,
10. Homoseksualiteit en homocultuur, (het op drie na meest bekeken vlogbericht)
11. Internetdating homo's en beeldvorming,
12. Misverstanden rond Europese Unie en
13. Humanisme is niet het bestrijden van godsdienst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten