Op 10 oktober 2017 verscheen het regeerakkoord 'Vertrouwen in de
toekomst'. Daarin zijn veel punten opgenomen die aansluiten op het Regenboog Stembusakkoord.
Dat werd op 7 maart 2017 gesloten tussen het COC en acht partijen die
nu 98 zetels hebben van de 150 in de Tweede Kamer. Daaronder de beoogde
regeringspartijen VVD en D66, en partijen die in de oppositie zullen
komen: GroenLinks, SP, PvdA, 50Plus en PvdD. Is deze goede oogst van het
regeerakkoord ook zo gunstig vanuit het gezichtspunt van
zelfbeschikking? Wat heeft dat te maken met het Wilhelmus en met het
Rijksmuseum? Ik leg het regeerakkoord in dit bericht in de serie over de
Nederlandse verkiezingen langs de meetlat van zelfbeschikking.
Artikel 1 van de Nederlandse grondwet en seksuele identiteit
In
artikel 1 van de Nederlandse grondwet staat dat niemand gediscrimineerd
mag worden. In de opsomming van discriminatiegronden ontbreekt
homo/heterosekualiteit. De nieuwe regering is voornemens voorstellen te
gaan doen om dat er wel in op te nemen. Een grote meerderheid is daar nu
voor. Voor een grondwetswijziging is na nieuwe verkiezingen een
tweederde meerderheid nodig in Tweede en Eerste Kamer. Zolang dat nog
niet gebeurd is, valt homoseksualiteit onder de brede formulering in
artikel 1: "of op welke grond dan ook."
Meerouderschap wettelijk regelen
Steeds
meer kinderen groeien op onder meerouderschap. Bijvoorbeeld een
vriendenpaar en een vriendinnenpaar die gezamenlijk een of meerdere
kinderen opvoeden. Het is vooral in het belang van die kinderen dat het
biologisch en sociaal ouderschap goed geregeld zijn. De nieuwe regering
heeft nieuwe wetgeving niet tegen gehouden maar wil eerst nog een
studiecommissie instellen. Dat werkt vertragend maar leidt vermoedelijk
niet tot afstel omdat ook hier een vereiste meerderheid in zowel de
Tweede als de Eerste Kamer vóór is.
Discriminatieverbod uitbreiden en geslachtsregistratie verminderen
De
nieuwe regering wil het huidige discriminatieverbod op grond van
homoseksualiteit handhaven en wil het uitbreiden zodat ook trans- en
interseksuelen eronder zullen vallen. Hiermee hangt samen dat de nieuwe
regering geslachtsregistratie zoveel als mogelijk wil afschaffen opdat
trans- en interseksepersonen niet onnodig geperst worden in een star
man/vrouw-hokje. Geslachtsregistratie in paspoorten blijft wel vereist
door internationale verdragen daarover. Het is niet te verwachten dat
dit wereldwijd snel zal veranderen.
Discriminatie op scholen tegengaan
Op
scholen vindt discriminatie op grond van seksuele identiteit nog steeds
op grote schaal plaats. Zo is 'homo' nog altijd op schoolpleinen het
meest voorkomende scheldwoord. Ook geven nog niet alle scholen de
verplichte voorlichting over homoseksualiteit. Zie hierover mijn
blogberichten 60, Homovoorlichting en 162, Homovoorlichting op school moet beter. De nieuwe regering zet dit beleid voort. Het is nog niet bekend wie dit gaat coördineren.
Emancipatie bevorderen in Nederland en het buitenland
De
nieuwe regering blijft homo/lesbische emancipatiebewegingen bevorderen
in binnen- en buitenland. Er ontstond hierover enige zorg omdat twee
christelijke partijen aan de nieuwe regering gaan deelnemen. Maar ook
die partijen staan achter het bevorderen van emancipatie in het kader
van het voorkomen en van het tegengaan van discriminatie.
Voltooid leven erkennen?
De
twee christelijke partijen staan niet achter het voorstel om die mensen
te helpen die weloverwogen een einde aan hun leven willen maken omdat
zij hun leven als voltooid zien. Deze christelijke partijen hebben
vastgelegd dat zij geen andersdenkende leden van de
volksvertegenwoordiging zullen dwingen tegen hun geweten in te gaan
stemmen. Uit het oogpunt van zelfbeschikking is dit een belangrijke
initiatiefwet vanuit de Tweede Kamer.
Referendum afschaffen en burgemeestersverkiezingen?
De
nieuwe regering zal de wet op een adviserend referendum afschaffen
omdat dit een te grof middel is om tot verantwoorde besluitvorming te
komen. Het houden van referenda lijkt heel democratisch maar vormt een
reële bedreiging voor het zelfbeschikkingsrecht van individuen en
minderheden omdat democratie dan dreigt te worden opgevat als dictatuur
van meerderheden of zelfs (bij een lage opkomst) van een minderheid. Zie
voor verdere onderbouwing van mijn standpunt de blogberichten 139, Referendum? Schijnvertoning! (1) en 180, Referendum? Schijnvertoning! (2).
Een vergelijkbaar gevaar dreigt bij het invoeren van een gekozen
burgemeester, zoals de nieuwe regering wil. Dat tast de positie aan van
de gekozen gemeenteraad als hoogste orgaan van de gemeente door
autocratische leiders van het type Trump. Zie hierover bericht 211, Is de gekozen burgemeester ondemocratisch?
Legalisering wietteelt
De
nieuwe regering is bereid een proef te doen om in een aantal gemeenten
vanwege de overheid wiet te laten telen. De bedoeling is hierdoor de
kwaliteit te verbeteren en de criminaliteit terug te dringen. Als die
proef slaagt dan kan de wietteelt gelegaliseerd worden, zoals dat in een
aantal staten in de VS en een land als Uruguay al het geval is.
Rijksmuseum? Openluchtmuseum en Fries Museum!
Hoewel
de nieuwe regering veel aandacht geeft aan de regio's buiten de
Randstad is het verplicht bezoeken van het Rijksmuseum in Amsterdam door
scholieren daarmee in strijd. Het is goed dat leerlingen in aanraking
komen met onze geschiedenis maar dat kan dan beter in het
Openluchtmuseum in Arnhem waar veel aandacht is voor het platteland en
waar de Canon van Nederland goed te zien is. In Friesland komen stemmen
op om met de leerlingen van Friese scholen het prachtige Fries Museum in
Leeuwarden te gaan bezoeken.
Wilhelmus? Fries en Europees volkslied!
Het
voorstel van de nieuwe regering is om in de scholen meer aandacht te
besteden aan het Nederlandse volkslied, het Wilhelmus. Dat heeft in
Friesland tot de reactie geleid om ook aandacht te besteden aan het
Friese volkslied (dat in Friesland veel meer gezongen wordt dan het
Wilhelmus). En waarom dan ook niet in Nederland op scholen en daarbuiten
meer aandacht voor het spelen van het (informele) Europese volkslied
van Van Beethoven?
Is het regeerakkoord niet meer dan een lijst van beleidsvoornemens?
Critici
zeggen dat het regeerakkoord niet meer is dan een lijst van
beleidsvoornemens. Wie mijn boodschappenlijstje hierboven bekijkt, wordt
in die indruk bevestigd. Toch zitten er achter die voornemens een paar
veronderstellingen die om nadere aandacht vragen. Zoals het spreken over
de "gewone, normale Nederlanders". Daarover een volgende keer meer.
Nederlandse verkiezingen
Dit blogbericht past in mijn blogserie over de Nederlandse verkiezingen
en de gevolgen ervan. Daarin verschenen eerder de blogberichten 179: Moreel leiderschap: wat is dat?, nummer 180: Referendum? Schijnvertoning! (2), nummer 181: De anti-elite-paradox, nummer 182: 'De kloof' bestaat niet in Nederland, nummer 183: "Wij worden niet gehoord!": klopt dat wel? en nummer 184: CDA-aanval op zelfbeschikking (dit bericht is hiervan het meest gelezen).
Zie voor mijn
reactie op de uitslag van de verkiezingen blogbericht 186: Populismegolf gestopt in Nederland (dit bericht is hiervan het meest gelezen), 187: Regeringsvorming in Nederland (1) over het belang van het oeroude poldermodel, 188: Regeringsvorming in Nederland (2) over het divagedrag van kiezers, 189: Regeringsvorming in Nederland (3) over het consumentengedrag van kiezers, 190: Regeringsvorming in Nederland (4) over het links/progressieve misverstand, 191: Regeringsvorming in Nederland (5) over het belang van samenwerkingsstrategieën, 192: Regeringsvorming in Nederland (6) over het belang van het maatschappelijk middenveld, en nummer 199: Regeringsvorming in Nederland (7) over de duur van de kabinetsformatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten