Op 26 februari 2017 nam CDA-lijsttrekker Buma deel aan de
televisieprogramma's Buitenhof en het RTL Rode Hoed debat. Voor iedereen
die het mensenrecht op zelfbeschikking ernstig neemt, was zijn optreden
uiterst verontrustend. Omdat nu de kans aanwezig is dat het CDA gaat
meeregeren, is het van heel groot belang dat die partijen gewaarschuwd
zijn die wel vinden dat mensen het recht hebben zelf zin en vorm te
geven aan het eigen leven zolang zij het zelfbeschikkingsrecht van
anderen niet schaden. Komen de tijden van christelijke zedenmeesterij
weer terug in Nederland? Schaadt dat homo/lesbische gelijkberechtiging?
Nederland is niet "van oorsprong christelijk"
Ik
begin met de gebruikelijke geschiedvervalsing dat Nederland "van
oorsprong christelijk" zou zijn, zoals Buma beweerde. Het komt nu goed
uit dat net het boek is verschenen over Vrijdenken & humanisme in Nederland, 40 plaatsen van herinnering
onder de redactie van Bert Gasenbeek. Dit boek begint verrassend met
het monument van Bonifatius in Dokkum. Christelijke geschiedschrijvers
hebben van zijn dood een roofmoord gemaakt terwijl het in werkelijkheid
ging om een klassiek voorbeeld van zelfverdediging door Friezen
tegenover christelijke soldaten die gewelddadig een einde aan de Friese
vrijheid wilden maken.
Helemaal potsierlijk wordt het
als men kerstbomen en paashazen en -eieren in stelling brengt om onze
vermeende christelijke cultuur te verdedigen terwijl het hier gaat om
voorchristelijke heidense symbolen. Voor de houding van het christendom
tegenover de islam geldt het gezegde dat de pot de ketel verwijt dat die
zwart ziet. Ik wil niet gaan zwartepieten maar de verdedigers van
zelfbeschikking hebben meer geboorterecht op het ontstaan van de
Fries/Nederlandse cultuur dan aanhangers van een godsdienst die eerder
oog hadden voor de eigen vrijheid dan die van andersdenkenden. De SGP
geeft daarvan bij deze verkiezingen weer een onthullend voorbeeld door
de eigen godsdienst meer rechten toe te willen kennen dan andere al
dan niet godsdienstige levensbeschouwingen.
Nederland is geen "joods-christelijke cultuur"
Een
verwante vorm van geschiedsvervalsing is het praten over de vermeende
"joods-christelijke Nederlandse cultuur". Dat doet onrecht aan zowel de
humanistische als de Joodse tradities in Nederland. Voor de
humanistische traditie verwijs ik naar het eerder genoemde boek over
plaatsen van herinnering. En naar de strijd voor mensenrechten die ik
beschrijf in mijn memoires Humanisme als zelfbeschikking; levensherinneringen van een homohumanist.
Daaruit blijkt dat mensenrechten van ongodsdienstigen en homoseksuelen
vaak pas na veel christelijk verzet in Nederland erkend werden.
Voor
de Joodse traditie verwijs ik naar de kwalijke rol van heel veel
christenen bij de eeuwenlange Jodenvervolgingen. Nu net doen alsof het
christendom en het Jodendom eeuwenlang in pais en vree één traditie
zouden vormen, doet geen recht aan het leed dat deze bevolkingsgroep
eeuwenlang is aangedaan, ook in Nederland.
Nederlandse "normen en waarden": verduisterend taalgebruik
Het
praten over "normen en waarden" geeft er blijk van hoe ondoordacht dat
meestal is. Het vooropstellen van normen wijst op de bedenkelijke
christelijke traditie om de soms gewelddadige handhaving van regels
belangrijker te vinden dan een inhoudelijke dialoog met andersdenkenden
in gelijkwaardigheid. Er is ongetwijfeld veel verbeterd sinds de tijden
van brandstapels en andere doodstraffen. Maar laten we niet vergeten dat
het in Nederland tot 1983 duurde voor hier een grondwettelijke gelijke
behandeling kwam van godsdienst en (niet-godsdienstige)
levensbeschouwing. En tot 2001 voor hier wettelijke
huwelijksgelijkberechtiging kwam ongeacht geslacht, iets dat wereldwijd
(zelfs binnen Europa) nog altijd door veel christenen bestreden wordt.
Wie gelijkwaardigheid werkelijk belangrijk vindt die stelt waarden
voorop en laat normen daaruit voortvloeien en niet omgekeerd. Spreken over waarden en
normen dus, en niet over normen en waarden.
Het pleiten voor dienstplicht verhult het falen van veel christelijk onderwijs
De
grootste aanval op het zelfbeschikkingsrecht is de dreigende invoering
van sociale dienstplicht. Het CDA is daar voorstander van omdat veel
jongeren geen waarden en normen meer zouden kennen en omdat onze
samenleving teveel versplinterd zou zijn.
Tot nu toe
ben ik nog niet in de media tegengekomen dat dit een onbewuste aanval op
christelijk onderwijs is omdat dat kennelijk volgens het CDA gefaald
zou hebben om op jongeren voldoende waarden en normen over te dragen.
Twee derde van het basis- en het voortgezet onderwijs is immers nog
altijd christelijk terwijl christenen inmiddels een minderheid in
Nederland zijn. Christelijke scholen hebben het recht om andersdenkenden
te weren terwijl openbare scholen zich openstellen voor iedereen om zo
jongeren te leren om te gaan met mensen met andere achtergronden. Een
opwaardering van het werkelijk voor iedereen toegankelijke pluriforme
openbaar onderwijs met de vrije keuzevakken godsdienst- en humanistisch
vormingsonderwijs ligt dan ook meer voor de hand dan een aanslag op
loopbaan en vrijheid van jonge meerderjarigen door een sociale
dienstplicht.
Het recht op een waardig levenseinde wordt aangevallen
Terecht
heeft een niet-confessionele meerderheid in de huidige Tweede Kamer er
voor gekozen om mensen met een naar eigen overtuiging voltooid leven het
recht en de echte mogelijkheid te geven op een zelfgekozen waardig
levenseinde. Nu het onwaarschijnlijk is dat een nieuwe regering gevormd
kan worden zonder een of twee christelijke partijen dreigt het gevaar
dat zij andersdenkenden in hun recht op zelfbeschikking willen beperken.
Het is daarom zeer bedenkelijk dat Buma op 26 februari 2017 weigerde
toe te zeggen dat ieder Kamerlid naar zijn of haar eigen geweten zou
mogen stemmen en de regering dat zou eerbiedigen. Hier dreigt een
terugkeer van christelijke zedenmeesterij waar in Nederland al zo lang
vele andersdenkenden onder hebben geleden.
Is het CDA een maffia-maatje?
Het
past in een betreurenswaardige christelijke traditie om de eigen kracht
meer te zoeken in het verbieden dan in het streven naar vrijheid in
verantwoordelijkheid. Een meerderheid in de huidige Tweede Kamer heeft
er voor gekozen om de productie van nederwiet te legaliseren. Daardoor
kan beter aan kwaliteitsbewaking gedaan worden en zijn wij niet meer
afhankelijk van criminele producenten. Het is heel begrijpelijk dat ook
CDA-burgemeesters deze legalisering van wietproductie ondersteunen. De
weigering van het landelijk CDA is een steuntje in de rug van de huidige
criminele producenten. Net zoals ooit de alcoholdrooglegging in de VS
de opkomst van de maffia heeft bevorderd, dreigt het CDA nu iets
soortgelijks in de hand te werken door de legalisering en het
bijbehorende toezicht tegen te houden in een nieuwe regering.
Oekraïne-referendum: dictatuur van een minderheid
In mijn blogberichten 139 Referendum? Schijnvertoning! (1) en 180 Referendum? Schijnvertoning! (2)
toon ik aan dat een minderheid van 20% van de kiesgerechtigden net doet
alsof zij "het volk" zou zijn dat tegen het EU-associatieverdrag met
Oekraïne is. Het grootste deel van dat verdrag gaat hoe dan ook door
omdat Nederland geen vetorecht heeft op gesloten handelsverdragen. Dat
deel waar Nederland wel een vetorecht op heeft, gaat over het versterken
van de rechtstaat, het tegengaan van corruptie en bevorderen van de
mensenrechten zoals die van de homo/lesbische minderheid in Oekraïne.
Waarom werkt Buma dat tegen en laat hij zich zo gijzelen door een
onverdraagzame minderheid die doet alsof zij "het Nederlandse volk" zou
vertegenwoordigen? Zeker nu gebleken is dat Rusland getracht heeft om de
besluitvorming in Nederland te beïnvloeden, is zijn halsstarrigheid
onbegrijpelijk. Het is te hopen dat CDA-senatoren verstandiger zijn,
waardoor het verdrag alsnog geratificeerd wordt en een mensenrechtenvijandig Rusland niet zijn zin krijgt.
Buma ongeschikt als premier van een land dat mensenrechten respecteert
Bovenstaande
overwegingen maken duidelijk dat Buma niet geschikt is om premier te
worden van een land dat mensenrechten respecteert. Niet alleen omdat hij
kennelijk een agenda heeft om het recht op menselijke zelfbeschikking
aan te tasten, maar ook omdat hij door zijn starheid te weinig voor rede
vatbaar is als het er om gaat andersdenkenden in een coalitie
gelijkwaardig bijeen te houden. In blogbericht 16, Hans Brinker and a finger in a leaking dike,
heb ik er op gewezen dat het van oorsprong Friese poldermodel voor heel
Nederland letterlijk van levensbelang is. Hierboven beschreven
opvattingen en zijn gedrag om niet mee te werken tijdens het bestrijden van
de laatste economische crisis tonen aan dat hij niet geschikt is om
deze oeroude voorchristelijke Fries/Nederlandse traditie van het poldermodel zodanig voort
te zetten dat ons voortbestaan in vrijheid beter verzekerd is.
Naschrift.
Dit blogbericht past in mijn blogserie over de Nederlandse verkiezingen
en de gevolgen ervan. Daarin verschenen eerder de blogberichten 179, Moreel leiderschap: wat is dat?, nummer 180, Referendum? Schijnvertoning! (2), nummer 181, De anti-elite-paradox, nummer 182, 'De kloof' bestaat niet in Nederland, nummer 183, "Wij worden niet gehoord!": klopt dat wel? en nummer 184, CDA-aanval op zelfbeschikking. Het
laatstgenoemde blogbericht is hiervan het meest gelezen. Zie voor mijn
reactie op de uitslag van de verkiezingen blogbericht 186, Populismegolf gestopt in Nederland.
Naschrift. Op 4 maart 2017 bepleit Buma dat jongeren weer moeten leren om staande het Wilhelmus te zingen. Weer een voorbeeld van zijn oppervlakkige regeltjesdenken. Volgens Buma is "het hoogste wat wij in Nederland hebben, de waarde van ons koningshuis". Dit is juridisch gezien onjuist want dat is onze Grondwet met de daarin vervatte mensenrechten en het primaat van onze volksvertegenwoordiging. Wie dat niet erkent, is niet geschikt om premier te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten