De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Stef Blok, deed in 2018
de volgende uitspraak. "Noem mij een voorbeeld van een multi-etnische of
multiculturele samenleving waar de oorspronkelijke bevolking nog woont
(...) en waar een vreedzaam samenlevings-verband is. Ik ken het niet."
In de daarop volgende discussie ging het vooral over Suriname en
Caribische delen van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar niet over een
voorbeeld dat veel dichterbij ligt: Friesland. In blogbericht 257
beschreef ik de kennelijk vaak onbekende vreedzame geschiedenis van
Friesland. In het blogbericht 258
besprak ik het heden van een vreedzaam
Friesland en de (tot nu toe vergeefse)
pogingen om aan die Friese taalvrede een einde te maken. In het blogbericht 259
maakte ik duidelijk dat vreedzaam Friesland wordt bedreigd door
onwetende media die vooroordelen verspreiden over Friese taal en
cultuur. In blogbericht 260
vergeleek ik de strijd in
(Frans)Vlaanderen met vredig Friesland. In het blogbericht 264 besprak
ik een minder vredig incident: de moord op Marianne Vaatstra. We kunnen
daarvan leren dat schreeuwers vaak in anderen vervolgen wat zij zelf
trachten te verhullen. In blogbericht 266 en blogbericht 270 beschrijf ik het proces tegen de zgn. blokkeer-Friezen. In onderstaand bericht ga ik beeldvorming
nuanceren door onderzoek.
Film & boek over koning Radbod (in het Fries Redbad en in het Nederlands Radboud)
Er is sprake van een herleefde belangstelling voor de Friese koning Radboud (?-719). In 2018 verscheen een film over hem: Redbad. En er is weer een boek over hem: Radbod, koning in twee werelden,
geschreven door Luit van der Tuuk (Utrecht 2018). In de film komt veel
geweld voor: hoezo vreedzaam Friesland? Uit het boek blijkt de koning
veel vreedzamer te zijn. Net zoals in de tijd van de Romeinen trachtten
de Friezen aan de ene kant hun vrijheid te verdedigen en aan de andere
kant een vreedzame, voor de handel gunstige verhouding met Romeinen en
Franken te ontwikkelen. Zie mijn blogbericht 257.
Katholieke beeldvorming over koning Radboud
In mijn memoires
vertel ik dat ik al jong de katholieke encyclopedie had gelezen. Daarin
staat over koning Radboud het volgende: "In de gedachten van zijn volk
en in de sagen leeft R. voort als de stoere Friesche koning, die met
grooten heldenmoed zijn leven gaf voor de zelfstandigheid van zijn volk
en de oude Germaansche godenleer in een tijd, toen deze niet meer te
redden waren, daar het Frankenrijk en het Christendom opdrongen met
steeds grooter kracht." (De Katholieke Encyclopaedie, deel 20, 1937).
Teruglezend valt het mij op dat heel open wordt gesproken over het met
steeds groter kracht opdringen van de godsdienst. In blogbericht 257 beschrijf ik het sprookje dat
de vredelievende Bonifatius in 754 door zeer roofzuchtige Friezen
vermoord zou zijn terwijl zij in werkelijkheid hun eigen vrijheid
verdedigden tegen een uiterst gewelddadig leger. Dat past in een Friese
traditie.
De omvang van Frisia van de Romeinse tijd tot 1345
Frisia
was eeuwenlang een verbrokkeld gebied van vrije boeren, vissers en
handelslieden, wonend op terpen (woonheuvels) in een open gebied dat
regelmatig overstroomde. Van Vlaanderen tot aan de Wezer bij Bremen en
later tot aan wat nu Denemarken is, werden zij bedreigd en beschermd
door de zee. Het werd zo een handelscentrum tussen Noord- en
West-Europa. Dat wordt bevestigd door de vele vondsten van Friese
munten. Ook na het instorten van het Romeinse rijk bleven zij die
handelsfunctie vervullen tot de opkomst van de Hanze waaraan zij ook
deelnamen. Vrije boeren, vissers en handelslieden hebben geen belang bij
oorlog. Frisia was veel minder feodaal dan de omringende volken en
gebieden.
De rol van koning Radboud van 686 tot 719
De
verdwenen handelsstad Dorestad (vlakbij het huidige Wijk bij Duurstede)
was zeer welvarend en de Franken wilden daarom die stad veroveren. De
jonge koning Radboud wilde dat verhinderen maar verloor in 689 de slag
bij Dorestad. Daardoor gingen Friese gebieden ten zuiden van de oude
Rijn (van Vlaanderen tot Katwijk) voor Frisia verloren. Zo ontstonden
het latere Zeeland en Holland waar resten van het oude Friesland zelfs
tot in het huidige Vlaanderen in het landschap nog te vinden zijn. Zie: Vlaanderen & Friesland.
Opvallend
vond ik dat koning Radboud, zelf niet gekerstend, er geen enkel
probleem mee had dat christelijke missionarissen de Friezen trachten te
kerstenen zolang zij de Friese godsdienstvrijheid en hun heiligdommen in
stand lieten. De "opdringerige" Franken waren gewend om eerst een
koning te kerstenen en dan vervolgens van bovenaf de christelijke
godsdienst aan zijn 'onderdanen' op te leggen. Maar zo werkte (en werkt)
dat niet onder de vrijheidslievende Friezen. Het verhaal gaat dat
koning Radboud op het punt zou staan om alsnog gekerstend te worden maar
dat hij weigerde omdat hij zijn heidense voorvaderen niet in de
christelijke hemel weer tegen zou komen. Hoewel koning Radboud vooral
heeft geregeerd over wat wij nu Holland noemen, is hij vooral overwegend
geliefd in wat nu de provincie Fryslân is. Die behield zijn Friese
taal en cultuur mede dankzij de slag in 1345 bij Warns die door de Friezen
gewonnen werd tegen de binnendringende Hollandse troepen.
De hedendaagse betekenis van koning Radboud
De
Friese 'iepen mienskip' (open gemeenschap) blijkt een eeuwenoude
traditie te zijn. Veel minder feodaal dan de omringende volken en
gebieden blijken de vrije boeren, de vissers en de handelslieden meer
belang te
hechten aan vooral vrede en vrijheid dan aan een erg gewelddadige
gebiedsvergroting. Anders dan elders, streeft hedendaags Fryslân niet
naar herovering van verloren gegane gebieden in Vlaanderen in hedendaags
België, Zeeland, Holland, Utrecht, West-Friesland in Nederland en Oost-
en Noord-Friesland in wat nu Duitsland is. De huidige provincie Fryslân
onderhoudt heel goede culturele betrekkingen met Friesgezinden in
West-, Ost- en Nord-Friesland tot aan de Deense grens. De Friese
culturele identiteit en nationalisme zijn dus minder gewelddadig dan
elders in de wereld.
Naschrift. Friesland
Het best bekeken blogbericht over Friesland blijft nummer 33 over de Friese taalvrede. Binnen deze groep zijn ook veel bekeken de blogberichten nummer 21 over It wrede paradys, 9 over Vlaanderen & Friesland, nummer 114 over Identiteit als keuze, nummer 81 over de Fryske taalfrede, nummer 258 over Vreedzaam Friesland (2) (de grootste stijger in deze groep), nummer 143 over Friesland in mijn memoires, nummer 109 over de Fryske taalfrede op 'e nij bedrige, nummer 150 over Nexit? Fryslânexit!, nummer 176 over Friezen uitvinders poldermodel en nummer 175 over Frieslands 'iepen mienskip' . Zie voor een recent blogbericht over onder andere Friesland nummer 224 over # MeToo (5) #IkOok (2) Een zwarte man als dader? (met name over de beruchte "slag om Dokkum").
De Fryske webside It Nijs.frl besteedde aandacht aan mijn blog, onder andere door in het Fries vertaalde blogberichten te plaatsen: Divagedrach tsjin Swarte Pyt wurket averjochts, Fryslân yn myn tinzen en Nexit? Fryslânexit! Een leuke manier om Fries te leren lezen...
Naschrift. Vlogberichten
Inmiddels zijn dertien vlogberichten verschenen:
1. Aanleiding memoires Rob Tielman, (het op twee na meest bekeken vlogbericht)
2. Boerkini's welkom op het naaktstrand, (het op een na meest bekeken vlogbericht)
3. Homo(zelf)haat,
4. Tegen homoporno en voor homo-erotiek, (het meest bekeken vlogbericht)
5. Geweld en preutsheid in de VS,
6. Nederlandse en puriteinse tradities in de VS,
7. Frieslands 'iepen mienskip', (het meest bekeken Friese vlogbericht)
8. Friezen uitvinders poldermodel,
9. Atlas van Friesland,
10. Homoseksualiteit en homocultuur, (het op drie na meest bekeken vlogbericht)
11. Internetdating homo's en beeldvorming,
12. Misverstanden rond Europese Unie en
13. Humanisme is niet het bestrijden van godsdienst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten