Op 13 februari 2017 verscheen bij het Sociaal en Cultureel Planbureau het rapport Kwesties voor het kiezen,
met daarin analyses van enkele maatschappelijke thema's voor de Tweede
Kamer-verkiezingen in 2017. Vrijwel alle Nederlandse media besteedden
vooral aandacht aan die resultaten in het rapport die over de integratie
negatief zijn. Meestal werd dan genoemd dat veertig procent van de
Turkse en Marokkaanse Nederlanders zich niet thuis zouden voelen in
Nederland. Een veel voorkomende reactie in de (a)sociale media is dan
ook: "waarom gaan jullie dan niet terug naar jullie eigen land?" Veel
wordt ook gesproken over "de kloof" die Nederland zou splijten. Bestaat
die kloof wel? En heeft die al dan niet bestaande kloof ook gevolgen
voor de homo/lesbische minderheid?
Integratie in zicht?
De meeste gegevens over integratie in bovenstaand SCP-rapport zijn afkomstig uit het SCP-onderzoek Integratie in zicht?
dat op 15 december 2016 verscheen. Omdat de meeste media-aandacht voor
dit onderzoek ook de nadruk legt op de negatieve aspecten zal ik nu een
aantal positieve resultaten uit dit onderzoek bespreken die minder
bekend werden.
Omdat vrijwel overal in de media het
beeld overheerst dat de multiculturele integratie mislukt is, is het
opvallend dat uit dit onderzoek komt dat 70% van de Nederlanders van
Nederlandse afkomst voorstander zijn van culturele diversiteit en dat er
onder hen sprake is van een afnemende weerstand tegen mensen met een
migratie-achtergrond. Ook toont het onderzoek aan dat onder Nederlanders
van Turks/Marokkaanse afkomst een aantal positieve ontwikkelingen
plaats vinden: de beheersing van het Nederlands neemt toe, er is onder
de tweede en de derde generatie sprake van een stijgend
opleidingsniveau, de participatie van (vooral jonge) vrouwen met deze
migratie-achtergrond groeit, er is een gestaag groeiende middenklasse
met deze achtergrond, hun eigen woningbezit neemt toe, er wordt
positiever gedacht over homoseksualiteit, het aantal jongemannen (uit
vooral Marokkaanse kringen) die van criminaliteit verdacht worden neemt
af, en dan ben ik waarschijnlijk nog een paar dingen vergeten. Betekent
dit dat de integratie volledig geslaagd is?
Integratieparadox
Er
valt nog veel te verbeteren. Zo had ruim 15% van de Nederlanders met
een migratie-achtergrond in 2015 geen werk tegen ruim 5% van degenen die
een Nederlandse afkomst hebben. Waarschijnlijk speelt discriminatie
daarbij een rol. Maar mogelijk eveneens een achterstand in taalkennis,
opleiding en die netwerken die mensen aan een baan kunnen helpen. Het
meest verontrustend vind ik het hierboven genoemde gegeven dat veertig
procent van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders zich niet thuis zouden
voelen in Nederland. Een derde van de tweede generatie Turkse
Nederlanders zou voor altijd in Turkije willen wonen. Dat was vóór de
mislukte coup. Wie nu de voorkeur geeft aan een dictatuur in wording
boven een democratie heeft inderdaad weinig in Nederland te zoeken.
Zoals
mijn vaste lezers weten, ben ik dol op paradoxen: schijnbare
tegenstellingen die tot verrassende gevolgen kunnen leiden. Zo beschrijf
ik mijn boek met levensherinneringen, Humanisme als zelfbeschikking,
dat de veel bekritiseerde verzuiling in Nederland de homo/lesbische en
de humanistische emancipatie heeft geholpen. Hun zelforganisaties konden
in het verzuilde stelsel worden ingepast en via de toppen van de zuilen
konden sleutelfiguren hun achterbannen tot bondgenoten maken. Helaas
heeft die strategie minder goed gewerkt bij mensen met een
migratie-achtergrond door grote onderlinge verdeeldheid en bij
Marokkanen en Turken door tegenwerking uit de landen van herkomst die
tegen integratie waren en helaas nog altijd zijn. Zie mijn blog Turkse troebelen (3).
Men
zou de klachten uit met name beter opgeleide migrantenkringen ook als
een voorbeeld van integratie kunnen opvatten. Nederlanders steken hun
klachten niet onder stoelen en banken. Zij laten niet over zich lopen
als zij zich gediscrimineerd voelen. En als zij het hier werkelijk zo
slecht hebben, waarom zijn zij dan met hun goede opleidingen niet naar
de landen van herkomst verhuisd? Kennelijk is het hier niet zo slecht
als daar. Bovendien ken ik gevallen van spijtoptanten die teruggekeerd
zijn naar Nederland omdat zij in de landen van herkomst veel meer
vernederlandst bleken te zijn dan zij dachten. Kortom: er is hier sprake
van een integratieparadox die alleen maar op te heffen is door
zelforganisatie en samenwerking met sleutelfiguren en bondgenoten. Niet
door isolatie in het vermeende eigen gelijk. Men had wat kunnen leren
van de geslaagde homo/lesbische emancipatie.
'De kloof' bestaat niet in Nederland
Op 12 januari 2017 publiceerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid een rapport van Will Tiemeijer: 'Wat is er mis met maatschappelijke scheidslijnen?'
Hij ontkent dat er in Nederland sprake zou zijn van een kloof waarover
velen het hebben dezer dagen. Er zijn zeker verschillen en sommigen
vereenzelvigen zich daarmee. Media en politiek doen soms mee aan het
opkloppen van die verschillen. Dat kan tot het overdreven uitvergroten
van verschillen en het wegmoffelen van overeenkomsten leiden. Die grote
verscheidenheid aan verschillen kan met gelijkwaardigheid samengaan. De
Nederlandse homo/lesbische beweging geeft daarvan een goed,
kloofoverbruggend voorbeeld.
Onze traditie van
polderen, handel en migratie heeft het ontstaan van kloven voorkomen.
Zelfs de diepgaande verzuiling in de afgelopen eeuwen heeft eerder de
integratie dan de segregatie bevorderd. Levend in een klein land onder
de zeespiegel te midden van grote culturen als de Duitse, de Engelse en
de Franse hebben we het welbegrepen eigenbelang om onderlinge
tegenstellingen niet uit de hand te laten lopen. Die media en groepen
die ons een kloof aan of zelfs in willen praten, moeten we niet de
overhand laten krijgen. Daarom past ook dit blogbericht in mijn serie
over mediakritiek.
Het best bekeken in deze serie is nummer 80 over de World Press Photo 2014. Dat wordt in populariteit gevolgd door de blognummers 74 over Valse nichten, nummer 34 over Vijf misverstanden over democratie, nummer 139 over Referendum? Schijnvertoning! (1) (de grootste stijger in deze groep), blog nummer 63 over Mediamissers, blog nummer 4 over Levensgevaarlijke preutsheid, blog nummer 44 over Mediamanipulatie, nummer 140 over Brexit? Schotland Exit!, nummer 62 over Geschiedvervalsing en blog nummer 56 over de Mediawet van schijnbare achteruitgang. Het laatste blogbericht was nummer 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? Het antwoord luidt: de meeste Nederlandse media laten veel steken vallen!
Naschrift.
Dit blogbericht past in mijn blogserie over de Nederlandse verkiezingen
en de gevolgen ervan. Daarin verschenen eerder de blogberichten 179, Moreel leiderschap: wat is dat?, nummer 180, Referendum? Schijnvertoning! (2), nummer 181, De anti-elite-paradox, nummer 182, 'De kloof' bestaat niet in Nederland, nummer 183, "Wij worden niet gehoord!": klopt dat wel? en nummer 184, CDA-aanval op zelfbeschikking. Het
laatstgenoemde blogbericht is hiervan het meest gelezen. Zie voor mijn
reactie op de uitslag van de verkiezingen blogbericht 186, Populismegolf gestopt in Nederland.
Naschrift. Over mediakritiek gesproken: het voortdurende verhaal in de meeste media dat 'de integratie' mislukt zou zijn, wordt op 7 maart 2017 weersproken door het onderzoek door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum onder de kinderen van de bijna honderdduizend asielzoekers uit landen als Irak, voormalig Joegoslavië en Iran die in de tweede helft van de jaren negentig in Nederland mochten blijven. Deze kinderen zijn behoorlijk goed geïntegreerd en doen het goed op school. Aan dit onderzoek wordt zoals gebruikelijk bij goed nieuws in de meeste media geen aandacht besteed.