zaterdag 19 december 2020

375. Paarse Vrijdag 2020: nu ook op basisscholen

Paarse Vrijdag vond op 11 december 2020 voor het eerst ook plaats op basisscholen in heel Nederland. De Paarse Vrijdag is de dag waarop honderdduizenden scholieren en studenten paars dragen om te laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn, ongeacht wie je bent of op wie je verliefd wordt. Zo'n 500 basisscholen bestelden de afgelopen weken een actiepakket bij het COC, met daarin onder meer knutselspullen, paarse schminkstiften, posters met gedichten, een prentenboek, een boekenlijst en lesideeën om met het onderwerp aan de slag te gaan. Naar aanleiding van gedichten als 'Op wie ben ik?' en een prentenboek als 'Het lammetje dat een varken is' konden de leerlingen en docenten met elkaar in gesprek gaan over diversiteit. De 500 actiepakketten zijn uitverkocht, maar basisscholen kunnen nog wel een digitaal pakket downloaden. Door een positieve sociale norm te stellen – namelijk dat iedereen anders is, en dat diversiteit de school en de samenleving leuk maakt – draagt de Paarse Vrijdag bij aan een veilig schoolklimaat voor iedereen. Dat is juíst belangrijk voor kinderen in de basisschoolperiode, waarin zij zichzelf en de wereld aan het ontdekken zijn.

Vanzelfsprekend werd Paarse Vrijdag op 11 december 2020 ook voor de elfde keer gevierd op middelbare scholen en mbo’s in heel Nederland. Honderdduizenden scholieren op meer dan duizend middelbare scholen en mbo’s droegen paars voor de acceptatie van iedereen, ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit, -expressie, geslachtskenmerken of welke achtergrond dan ook. De GSA’s van COC’s Gender & Sexuality Alliance Netwerk hebben daarnaast op deze vrijdag tal van activiteiten georganiseerd, uiteenlopend van het paars versieren van de school en het geven van voorlichting, tot het onthullen van genderdiverse toiletten op school. Ook presenteerden GSA’s op Paarse Vrijdag concrete plannen om, aan de hand van de Onderwijsstandaard, aan de slag te gaan met het thema acceptatie op hun school. Deze meer activistische insteek paste in het thema van Paarse Vrijdag 2020: ‘Sta op!’ Op Paarse Vrijdag-posters staan dit jaar mondige leerlingen en studenten afgebeeld, die zo opstaan ‘voor respect’, ‘voor rechtvaardigheid’ en ‘voor een inclusief beleid’.

LHBTI-leerlingen hebben het regelmatig best zwaar op de middelbare school: ‘homo’ is nog steeds het meest gebruikte scheldwoord, LHBTI scholieren worden tot vier keer vaker dan gemiddeld gepest en ze voelen zich regelmatig buitengesloten door medeleerlingen. Het gaat beter op scholen met een GSA, waar diversiteit de norm is en waar, bijvoorbeeld door Paarse Vrijdag, op een positieve en inclusieve manier aandacht is gegeven voor LHBTI’ers.

Het hele onderwijsveld kleurt dit jaar paars op 11 december, want ook op universiteiten en hbo’s wordt dit jaar ook voor het eerst de Paarse Vrijdag gevierd. COC en Student Pride NL sloegen daarvoor de handen ineen. Met een Paars Manifest vragen studenten aandacht voor zaken als de veiligheid en de zichtbaarheid van LHBTI’s in alle instellingen voor het hoger onderwijs. (Deze informatie ontleen ik aan de altijd weer boeiende website van het COC.)

Waarom is Paarse Vrijdag nog nodig?
In de (a)sociale media begon meteen weer het bekende gezeur. "Kinderen moet je geen homoseksualiteit opdringen". "Je wordt doodgegooid met homoseksualiteit." Kennelijk is het deze anonieme critici ontgaan dat 'homo' nog steeds een van de meest voorkomende scheldwoorden op speelpleinen in het basisonderwijs is. En dat dit heel bedreigend is voor kinderen van homo/lesbische ouders en voor kinderen die hun eigen (homo)seksualiteit aan het ontdekken zijn. In mijn  memoires beschrijf ik mijn eigen ervaring dat ik in 1949 al op driejarige leeftijd aan mijn moeder vroeg waarom toch jongens niet met jongens zouden kunnen trouwen. Daarom herhaal ik hieronder een belangrijk deel van blogbericht 339.

Blogbericht 339. Verdubbeling ervaren discriminatie in onderwijs
Op 2 april 2020 kopt www.nu.nl: "Kwart lhbti's ervaart discriminatie in het onderwijs" Er onder staat dit bericht: "Het aantal lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen (lhbti's) dat discriminerende incidenten in het onderwijs ervaart, is in vijf jaar tijd verdubbeld van 13 procent in 2013 naar 25 procent in 2018". En verder ook: "Discriminatie in het onderwijs heeft grote gevolgen voor sommige jongeren. 8 procent van de lhbti's stopt zelfs voortijdig met een opleiding en 4 procent kiest vanwege discriminatie een opleiding onder zijn niveau." Zie mijn bericht: Homovoorlichting op school moet beter.

Het open riool van de (a)sociale media
Eerder schreef ik al over het open riool van de (a)sociale media. En ook nu weer reageren op bovenstaande verdubbeling van open homovijandige discriminaties heel veel anonieme homovijandige kastzitters. Een paar voorbeelden. "De enige manier om discriminatie tegen te gaan is om jezelf niet gediscrimineerd te voelen". Dit is precies de eeuwenoude reactie van de meeste gevoelsgenoten om weg te kruipen waardoor discriminatie wereldwijd zijn gang kon blijven gaan. Dat mag misschien werken voor volwassenen in goede posities maar het werkt zeker niet voor die kwetsbare jongeren die tot op vandaag meer tot zelfdoding overgaan dan heterojongeren. Ofwel: "ikke, ikke en de rest kan stikke". Heel erg fout dus.

Een ander voorbeeld. "De samenleving is hier nog niet klaar voor maar het moet en zal doorgedrukt worden". Ook heel klassiek voor vooral oudere homo's die in homovijandiger tijden hebben besloten om in de kast te blijven en die nu moeite hebben om in te zien dat de tijden veranderd zijn. Dat geldt ook voor opmerkingen over de homovoorlichting op scholen zoals: "de meerderheid wil geen promotie van lhbt'ers" en: "indoctrinatie van kinderen door deze gemeenschap". Wie ooit een homovoorlichting op school echt heeft meegemaakt weet dat hier geen sprake is van 'promotie' en 'indoctrinatie'. Maar het is ook bekend dat diegenen die in de kast willen blijven die voorlichting wel als heel bedreigend kunnen ervaren. Hetero's ervaren die bedreiging niet. In de kast zittende homo's laten zich dus erg kennen door hun homovijandige reacties. Waarom geven (a)sociale media ruimte voor deze anonieme hetze? Zie voor de gevolgen: Confettiregen van Splinter Chabot.

Verklaring voor ervaren verdubbeling van discriminatie
Het COC reageert als volgt. "De onderzoekers vonden geen duidelijke verklaring voor de toename van de discriminatie die LHB’s op school ervaren. Het COC denkt dat het mogelijk te maken heeft met een emancipatieparadox: LHB-jongeren staan steeds steviger in hun schoenen, komen eerder uit de kast, worden assertiever en pikken schelden met ‘homo’ en andere vormen van discriminatie niet meer. Daardoor worden de problemen rond discriminatie op school zichtbaarder. Het COC wil dat scholen en de overheid dit signaal van jongeren serieus nemen en maatregelen treffen." Tot zover mijn blog bericht 339.

Paarse Vrijdag 2020 net op tijd.
Een paar dagen na Paarse Vrijdag 2020 ging Nederland op slot en gingen ook de scholen dicht. Vooral het sluiten van de basisscholen stuit op veel weerstand. Voor veel kinderen uit kringen met een grote achterstand bestaat het gevaar dat door de scholensluiting de achterstanden groter worden. Het is dan ook te hopen dat leerlingen met een achterstand toch nog extra aandacht kunnen krijgen en de scholen zo snel mogelijk weer open gaan.


Naschrift. Mediakritiek
Het best bekeken in deze serie is nummer 226 over  Terugblik op 2017: populismegolf gestopt (de grootste stijger in mijn hele blog). Dat wordt in populariteit gevolgd door de blognummers 80 over de World Press Photo 2014, het nummer 4 over Levensgevaarlijke preutsheid (de tweede stijger in deze serie), het nummer 277 over De fabel van de gele hesjes & klaagschaamte (de eerste stijger in deze serie), nummer 74 over Valse nichten, nummer 139 over Referendum? Schijnvertoning!, het nummer 34 over Vijf misverstanden over democratie (de derde stijger in deze groep), nr. 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), het nummer 186 Populismegolf gestopt in Nederland en als tiende het nummer 184 over CDA-aanval op zelfbeschikking (1): Nederland is geen christelijk land. 


Naschrift. Homoseksualiteit in Nederland
Als hoogste eindigde in deze serie het blogbericht nr. 51 over Homostudies (de grootste stijger in deze groep). Binnen deze categorie gevolgd door de berichten 114 over Identiteit als keuze (ook een grote stijger), nr. 78 over Homoseks en jongeren, nummer 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), nummer 72 over Misleidend onderzoek ontstaan homoseksualiteit, nummer 60 over Homovoorlichting, nr. 128 over Homovluchtelingen, nummer 36 over Lesbisch ouderschap, het nummer 162 over Homovoorlichting op school moet beter en nummer 221 over #MeToo (2) Job Gosschalk. Uit deze blogberichten blijkt dat nog heel veel voorlichting over homoseksualiteit gegeven moet worden. Een film die daar zeer geschikt voor is: 'Jongens'. Dat geldt eveneens voor het filmpje 'In a Heartbeat'.


Naschrift. Mijn eigen homoverleden
Bovenaan staat blogbericht 32 over Mijn eerste vriendje. De andere berichten over mijn persoonlijk homoverleden die goed bekeken werden, waren nummer 45 over Gerard Reve & Antoine Bodar,  37 over Rampenzomer 1967,  nummer 40 over Benno Premsela, een nieuwe vader, nummer 74 over Valse nichten (grootste stijger in deze serie), nummer 28 over mijn eigen Homojeugd,  nummer 47 over een Leerzaam avontuur, nummer 108 over Homodok, Homologie, Urania, Vrolijk & Schorer, nummer 104 over Mijn rol in het COC  en het nummer 39 over hoe ik werd Gered door een studentendecaan. Deze blogberichten zijn allemaal terug te vinden in mijn memoires ('Humanisme als zelfbeschikking') uit 2016.


Naschrift. Wereldwijde homovervolging
Het meest gelezen blogbericht hierover is nummer 29 over het homovijandige Rusland. Dat wordt in deze groep gevolgd door bericht 19 over de noodlottige Britse invloed op de wereldwijde homovervolging, door 4 over levensgevaarlijke preutsheid, door bericht 72 over het misleidend onderzoek naar het ontstaan van homoseksualiteit, door bericht 282 over Vaticaan is géén "homogemeenschap"! (grootste stijger in deze serie), door bericht 128 over homovluchtelingen, door bericht 64 over homohaters, door bericht 79 over Alan Turing (1912-1954), door bericht 281 over regenboogvlag sluit niemand buiten en door 148 over de grootste aanslag op een homo/lesbische bijeenkomst in Amerika in Orlando.

Wie behoefte heeft aan positieve berichten op dit gebied verwijs ik graag naar de alsmaar toenemende huwelijksgelijkberechtiging. En ook naar mijn redenering dat door velen ten onrechte wordt aangenomen dat bijbel- en koranteksten homoseksualiteit verbieden: zie hierover mijn hoofdstuk over "Homoseksualiteit als toetssteen: islam, christendom en humanisme onderling vergeleken" in: Bert Gasenbeek en Floris van den Berg (red); Rob Tielman, een begeesterd humanist", uitgegeven door Uitgeverij Papieren Tijger (Breda 2010). Klik hier voor enkele bijbelse overwegingen om homohaat te bestrijden en hier voor enkele islamitische overwegingen die gelukkig een meer genuanceerde aandacht geven. 




Vlogberichten
Inmiddels zijn dertien vlogberichten verschenen:
1. Aanleiding memoires Rob Tielman, (het op twee na meest bekeken vlogbericht)
2. Boerkini's welkom op het naaktstrand, (het op een na meest bekeken vlogbericht)
3. Homo(zelf)haat(het op vier na meest bekeken vlogbericht)
4. Tegen homoporno en voor homo-erotiek, (met > 1000 het meest bekeken vlogbericht)
5. Geweld en preutsheid in de VS, (het minst bekeken vlogbericht)
6. Nederlandse en puriteinse tradities in de VS, (op vier na minst bekeken vlogbericht)
7. Frieslands 'iepen mienskip', (het meest bekeken Friese vlogbericht)
8. Friezen uitvinders poldermodel, (het gemiddeld bekeken Friese vlogbericht)
9. Atlas van Friesland(het minst bekeken Friese vlogbericht)
10. Homoseksualiteit en homocultuur, (het op drie na meest bekeken vlogbericht)
11. Internetdating homo's en beeldvorming, (het op drie na minst bekeken vlogbericht)
12. Misverstanden rond Europese Unie (het op een na minst bekeken vlogbericht)  en
13. Humanisme is niet het bestrijden van godsdienst. (het op twee na minst bekeken vlogbericht)