zaterdag 14 november 2020

370. Is het secularisme in Frankrijk doorgeslagen?

Op 6 november 2020 stond op de voorpagina van 'de Verdieping' van het dagblad Trouw de grote kop 'Doorgeslagen secularisme'. En heel erg opvallend: zonder vraagteken en zonder aanhalingstekens! Volgde een kritiekloos interview door Marije van Beek met Joan Wallach Scott. Een paar onweersproken citaten. "Hardline secularisme is net zo slecht als hardline islam". "Je bent al een vijand van de republiek als je de islam praktiseert." "Dat moslims als criminelen worden afgeschilderd, is puur racisme". Al vier jaar geleden in mijn memoires  "Humanisme als zelfbeschikking; levensherinneringen van een homohumanist" (uitgeverij Papieren Tijger, Breda 2016) had ik ook kritiek op de strenge neutralistische invulling van de scheiding van kerk en staat in Frankrijk. Maar dit vraaggesprek ging veel te ver. Franse secularisten plegen geen terreuraanslagen op onschuldige burgers. Er is in Frankrijk wel degelijk godsdienstvrijheid als je het zelfbeschikkingsrecht van anderen niet schaadt. En godsdient een ras noemen, is onwetenschappelijke taalvervuiling. Het hele vraaggesprek ademt de zelfde sfeer als de redenering dat verkrachte vrouwen en mishandelde homo's het aan zichzelf te wijten hebben dat zij verkracht en mishandeld zijn. Dan hadden zij zich maar volgzaam naar de normen van de verkrachters en mishandelaars moeten gedragen.

"Een verbijsterend interview vol groteske onjuistheden"
Ik vond dit jaknikkend vraaggesprek een "misschien wel de beste krant van Nederland" volstrekt onwaardig. Maar gelukkig stond de volgende dag in diezelfde krant een column van Sylvain Ephimenco. Ik citeer. "Het verbijsterende interview vol groteske onjuistheden met de Amerikaanse Joan Wallach Scott (78), gisteren in de Verdieping." "In totaal werden in die laatste acht jaar door islamisten niet minder dan 49 (!) aanslagen gepleegd in Frankrijk, waarvan 29 met dodelijke slachtoffers: in totaal stierven 270 mensen onder de islamistische slagen. Het Franse volk hield zich voorbeeldig in: geen represailles op de eigen moslimpopulatie, maar alleen brandende kaarsen, bloemen en pennen in de lucht." "Frankrijk hoeft niets te vrezen zegt Scott doodleuk zolang de sharia niet is opgelegd. Deze week publiceerde dagblad Le Point een peiling onder Franse moslimjongeren: 57 procent vindt de sharia belangrijker dan de Franse wetten." Ook in Nederland komt dit voor.

"Het islamitisch fundamentalisme (is) het fascisme van deze tijd"
In de NRC van 7&8 november 2020 staat een artikel van de socioloog Ruud Koopmans. Hij beschrijft de opkomst van het islamitisch fundamentalisme in de laatste veertig jaar. Ik citeer. "Naar schatting hebben de Saoedi's sinsdien twee tot drie miljard dollar per jaar gespendeerd aan de verspreiding van hun versie van de islam, door de bouw van moskeeën en koranscholen, het sturen van fundamentalistisch lesmateriaal en imams, alsmede tienduizenden studiebeurzen voor buitenlanders om aan de wahabistische Universiteit van Medina theologie te studeren. Ook in niet-islamitische landen werden bijna 1400 moskeeën, ruim 200 universiteiten en 2000 koranscholen met Saoedisch geld gefinancierd. In de strijd om de hegemonie in de islamitische wereld bleven de concurrenten en bondgenoten van de Saoedisch niet achter: wie van Senegal tot Zuidoost-Azië door de islamitische wereld reist, ziet overal bordjes op splinternieuwe moskeeën met de naam van de gulle gevers erop: Koeweit, Qatar, de Emiraten en sinds enige tijd ook het Turkije van Erdogan." "In het nieuwe millennium is het werelwijde aantal terreurdoden sterk toegenomen - en 85 procent van hem komt voor rekening van islamitische groepen. Oorlogen woeden tussen sjiieten en soennieten, tussen de Moslimbroederschap en zijn tegenstanders, tussen fundamentalisten en seculiere regimes, of, zoals in Syrië, tussen allemaal tegelijk. De collatoral damage die wij in Europa van dat geweld meekrijgen, betreft maar een klein deel." De rechtsregels uit de sharia zijn in 29 van de 47 (overwegend) islamitische staten de wetten van het land geworden. "Islamitische landen domineren daarom vrijwel alle foute lijstjes van schendingen van fundamentele mensenrechten." "In zijn meedogenloze onderdrukking van andersdenkenden en andersgelovigen, zijn gewelddadige expansiedrift en zijn absolute geloof in de eigen superioriteit, is het islamitisch fundamentalisme het fascisme van onze tijd."

Aanslagen in Frankrijk hebben gevolgen in Nederland
Nederlandse scholen hebben de afgelopen tijd aandacht besteed aan met name de aanslag op een Franse docent die een cartoon liet zien in het kader van een les over de vrijheid van meningsuiting. In Rotterdam en Den Bosch leidde dat tot bedreigingen en in het geval van Rotterdam zelfs tot het onderduiken van die docent. De politie heeft verdachten opgepakt die achter die bedreigingen zouden zitten. Tot in de Tweede Kamer werd kritiek geuit op deze bedreigingen. Het werd onaanvaardbaar geacht dat docenten bedreigd worden die opkomen voor onze grondwettelijke vrijheden. In mijn blog had ik al eerder geschreven over de homovijandige sfeer op een aantal scholen. Zwichten voor (het dreigen met) geweld brengt onze vrije democratie in gevaar. Die is gebaseerd op het beginsel dat iedereen zelf zin en vorm mag geven aan het leven zolang men het zelfbeschikkingsrecht van anderen niet in gevaar brengt. Hoe werkt dit principe uit in het Nederlands onderwijs? Er zijn islamitische scholen die jonge leerlingen voorspiegelen dat hun God lhbti’ers zou verafschuwen en dat de straf voor homoseksualiteit een stenenregen en de dood is.

Tweede Kamer kritisch over homovijandige scholen
Op 9 november 2020 vergaderde de Tweede Kamer over het feit dat confessionele scholen zich homovijandig mogen opstellen. Dit is volgens een meerderheid in de Kamer strijdig met het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel. PvdA-Kamerlid Kisten van den Hul stelde dat de onderwijs- en godsdienstvrijheden niet mogen inhouden dat confessionele scholen zich homovijandig, racistisch of antisemitisch mogen opstellen. De christelijke minister van onderwijs Arie Slob stelde dat ook scholen die een homoseksuele leefwijze afkeuren hun leerlingen actief moeten bijbrengen dat in de Nederlandse rechtsstaat iedereen gelijk is. D66-Kamerlid Paul van Meenen is van mening dat er per definitie sprake van een onveilige situatie voor de lhbti-leerlingen als een school eist dat ouders zich homovijandig moeten opstellen in een vereiste verklaring. Er komt een wijzigingsvoorstel voor de onderwijswet.

Slob trekt eerdere verklaring na ophef in
Verklaringen die van ouders van leerlingen vragen om homoseksuele identiteit af te wijzen, gaan te ver. Dat zegt minister Arie Slob van Onderwijs op 10 november na de ophef over uitspraken die hij een dag eerder deed tijdens een debat in de Tweede Kamer. De minister zegt nu dat goed nagegaan moet worden wat er precies staat in de geëiste verklaringen van sommige reformatorische scholen. "En als ze in strijd zijn met een veilig klimaat op school, dan moeten ze op een goede manier worden aangepast." Slob kreeg heel veel kritiek na het Kamerdebat van gisteren. Daarin ging het over reformatorische scholen die van ouders van leerlingen eisen om een verklaring te tekenen waarin een homoseksuele leefwijze wordt afgewezen. Dit maakt zo'n school in strijd met de (grond)wet onveilig voor lhbti-leerlingen.

Petitie Humanistisch Verbond
Op 13 november 2020 zond het Humanistisch Verbond een petitie naar de minister van onderwijs Slob en alle politieke partijen met de volgende inhoud. "In Nederland zou je vrij moeten zijn om te zijn wie je wilt zijn. Je mag niet gediscrimineerd worden om je wie bent, ongeacht je sekse, ras, handicap of seksuele oriëntatie. Dat is de kern van het eerste artikel van onze grondwet. Helaas zijn er ook artikelen in diezelfde grondwet die deze vrijheden aan banden kunnen leggen. Zo zorgt artikel 23 ervoor dat orthodox religieuze scholen de ruimte hebben om bijvoorbeeld homoseksualiteit af te keuren. De handreiking die u, minister Slob, doet is niet voldoende. Het afkeuren van verklaringen waar homoseksualiteit wordt afgewezen lost het probleem niet op. Zolang er niet fundamenteel over artikel 23 wordt gesproken, zal dit blijven gebeuren. Het probleem is artikel 23. De ruimte die de wet biedt is niet langer goed te praten. Wij staan voor de vrijheid ín onderwijs. Natuurlijk, je ouders kunnen je thuis hun (streng-godsdienstige) opvattingen meegeven, maar school moet de vrijheid bieden om als leerling je eigen levensvisie te ontwikkelen. Het is de plek waar kinderen kunnen oefenen met democratische en universele grondwaarden, en waar ze veilig zijn om zichzelf te zijn. Dat is goed voor henzelf, én goed voor onze samenleving. We roepen de Tweede Kamer en de regering op, met minister Slob voorop, om nog voor de Tweede Kamerverkiezingen dit debat te starten – desnoods met een staatscommissie. En laat het volgend Kabinet werk maken van een herijking van artikel 23 van de grondwet." Ik heb die petitie ondertekend, samen met meer dan 30.000 mede-ondertekenaars. Dit gaat een rol spelen bij de komende verkiezingen.

Verschillen tussen Frankrijk en Nederland
Verschillen tussen Frankrijk en Nederland heb ik beschreven in blogbericht nummer 12 over  Handicapé par la francophonie. Daar kan ik hier aan toevoegen dat de scheiding van kerk en staat in Frankrijk neutralistisch is en in Nederland pluriform. De Franse staat tracht zo godsdiensten te negeren terwijl de Nederlandse staat grondwettelijk gelijke behandeling nastreeft van alle godsdiensten en levensovertuigingen. Frankrijk is lang gewend aan een dictatuur van een meerderheid terwijl Nederland eeuwenlang in coalities zoveel mogelijk  poldert om alle minderheden gelijk te behandelen zolang zij de rechten van iedereen respecteren om zelf zin en vorm te geven aan het eigen bestaan. En juist daaraan ontbreekt het bij extremistische groepen die hun wil aan anderen willen opleggen.

Tweede Kamer woedend op voorstel tegen profeetlastering
Op 12 november 2020 schrijft nu.nl "Wat is een passende reactie op opnieuw jihadistische aanslagen op Europese bodem? Donderdag in het Kamerdebat naar aanleiding van de onthoofding van de Franse leraar Samuel Paty wisselde een scala aan nieuwe en oude voorstellen voor de bestrijding van radicaalislamitisch terrorisme zich af met emotionele verwijten. Met name DENK moest het ontgelden. Deels met woede en vooral met verbazing sprak de Tweede Kamer zich uit over een petitie die daags na de brute onthoofding van Paty ruim 120.000 keer is ondertekend. De ondertekenaars zeggen tegen geweld te zijn en roepen de politiek op de belediging van de islamitische profeet Mohammed strafbaar te stellen. (...) Farid Azarkan (DENK) verdedigde de petitie, hoewel hij de timing 'ongelukkig' vond. Volgens Azarkan maken de ondertekenaars gebruik van hun democratisch recht om hun mening in het publieke debat kenbaar te maken. De manier waarop Azarkan de petitie verdedigde, leidde bij onder meer de PvdA en het CDA tot furieuze reacties. Dat de DENK-leider geen antwoord wilde geven op de vraag of dit het moment is om de discussie over godslastering opnieuw te voeren, leidde tot verontwaardiging. 'Azarkan praat iets goed wat op het foutste moment ter discussie is gesteld', aldus Van Toorenburg. 'Een leraar die in een klas een cartoon bespreekt, wordt onthoofd en vervolgens wordt er een discussie over godslastering gevoerd. Dit is een nieuw mes in de rug van de leraar.' Attje Kuiken (PvdA): 'Het enige wat u doet, is wegkijken en bagatelliseren.' " Tot zover de website nu.nl

De petitie voor een verbod op profeetbelastering ademt de zelfde sfeer als de redenering dat verkrachte vrouwen en mishandelde homo's het aan zichzelf te wijten hebben dat zij verkracht en mishandeld zijn. Dan hadden zij zich maar volgzaam naar de normen van de verkrachters en mishandelaars moeten gedragen. Zo is de cirkel in dit bericht weer rond.





Naschrift.
In Trouw van 20 november 2020 schrijft de ombudsman van Trouw: "in zaken als deze is het beter om de kop tussen citaattekens te zetten."


Naschrift. Humanisme
Het meest gelezen humanistisch bericht is nu nummer 65 over Verhullende statistieken (de grootste stijger in deze groep)Vooral in Rusland was hier veel belangstelling voor: mogelijk vanwege de groeiende macht van de Russisch-orthodoxe kerk. Als tweede binnen dit thema eindigt weer nummer 24 over Pieter Admiraal (1929-2013) die wereldwijd een zeer belangrijke rol speelde in de strijd voor legalisering van de vrijwillige euthanasie. Dit blogbericht wordt in deze groep gevolgd door mijn blogbericht 41 uit mijn humanistisch verleden over Piet Thoenes, van Dachau tot Utopia, nummer 123 over IHEU & Engeland, het nummer 55 over Godsdienstwaanzin, 7 over KGB & CIA, nummer 119 over IHEU & de Verenigde Staten, 25 onder de titel Godgeklaagd!, 46 over Jaap van Praag, grondlegger van de humanistische beweging en nummer 103 over Solidariteit. Deze berichten zijn te vinden in mijn memoires ('Humanisme als zelfbeschikking') die 2016 als boek verschenen.



Naschrift. Homoseksualiteit in Nederland
Als hoogste eindigde in deze serie het blogbericht nr. 51 over Homostudies (de grootste stijger in deze groep). Binnen deze categorie gevolgd door de berichten 114 over Identiteit als keuze (ook een grote stijger), nr. 78 over Homoseks en jongeren, nummer 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), nummer 72 over Misleidend onderzoek ontstaan homoseksualiteit, nummer 60 over Homovoorlichting, nr. 128 over Homovluchtelingen, nummer 36 over Lesbisch ouderschap, het nummer 162 over Homovoorlichting op school moet beter en nummer 221 over #MeToo (2) Job Gosschalk. Uit deze blogberichten blijkt dat nog heel veel voorlichting over homoseksualiteit gegeven moet worden. Een film die daar zeer geschikt voor is: 'Jongens'. Dat geldt eveneens voor het filmpje 'In a Heartbeat'.



Naschrift. Identiteitsdiscussie
In deze serie is het meest gekeken naar blogbericht nummer 114, Identiteit als keuze, gevolgd door nummer 110, Strategische blunders door 'antiracisten', het nummer 13, Afrikaner identiteit, nummer 232, Grappen? Naar beneden trappen!, nummer 271, Het falen van het zwart-wit-denken, het nummer 215, Genderneutraal? Genderpluriform!, nummer 294, Vrijheidbevorderende identiteiten, het nummer 231, Rassenwaan is geen wetenschap, nummer 230, Stop zwart-wit-denken en nummer 319, "Witte schuld"? Géén zwarte onschuld!


Naschrift. Mediakritiek
Het best bekeken in deze serie is nummer 226 over  Terugblik op 2017: populismegolf gestopt (de grootste stijger in mijn hele blog). Dat wordt in populariteit gevolgd door de blognummers 80 over de World Press Photo 2014, het nummer 4 over Levensgevaarlijke preutsheid (de tweede stijger in deze serie), het nummer 277 over De fabel van de gele hesjes & klaagschaamte (de eerste stijger in deze serie), nummer 74 over Valse nichten, nummer 139 over Referendum? Schijnvertoning!, het nummer 34 over Vijf misverstanden over democratie (de derde stijger in deze groep), nr. 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), het nummer 186 Populismegolf gestopt in Nederland en als tiende het nummer 184 over CDA-aanval op zelfbeschikking (1): Nederland is geen christelijk land.





Vlogberichten
Inmiddels zijn dertien vlogberichten verschenen:
1. Aanleiding memoires Rob Tielman, (het op twee na meest bekeken vlogbericht)
2. Boerkini's welkom op het naaktstrand, (het op een na meest bekeken vlogbericht)
3. Homo(zelf)haat(het op vier na meest bekeken vlogbericht)
4. Tegen homoporno en voor homo-erotiek, (met > 1000 het meest bekeken vlogbericht)
5. Geweld en preutsheid in de VS, (het minst bekeken vlogbericht)
6. Nederlandse en puriteinse tradities in de VS, (op vier na minst bekeken vlogbericht)
7. Frieslands 'iepen mienskip', (het meest bekeken Friese vlogbericht)
8. Friezen uitvinders poldermodel, (het gemiddeld bekeken Friese vlogbericht)
9. Atlas van Friesland(het minst bekeken Friese vlogbericht)
10. Homoseksualiteit en homocultuur, (het op drie na meest bekeken vlogbericht)
11. Internetdating homo's en beeldvorming, (het op drie na minst bekeken vlogbericht)
12. Misverstanden rond Europese Unie (het op een na minst bekeken vlogbericht)  en
13. Humanisme is niet het bestrijden van godsdienst. (het op twee na minst bekeken vlogbericht)