zaterdag 25 september 2021

415. Absolute vrijheid is onvrijheid voor anderen

Op 25 september 2021 werd in Nederland de coronapas ingevoerd. In veel openbare gelegenheden zoals restaurants, theaters en bioscopen moet men laten zien dat men ingeënt is, negatief getest is of corona gehad heeft en antistoffen ontwikkeld heeft.

Sommigen beweren dat dit in strijd is met artikel 11 van de Grondwet over het recht op lichamelijke zelfbeschikking. Dat klopt niet want men wordt niet gedwongen tot inenting.

Het klopt wel dat de vrijheid om inenting te weigeren inperkende gevolgen heeft. Ten onrechte denken sommigen dat grondwettelijke vrijheden absoluut zijn. Dat is niet zo. De wetgever kan die vrijheden inperken als de vrijheid van anderen wordt aangetast. Wie inenting weigert, loopt niet alleen zelf een groot risco bemet te worden maar brengt ook de gezondheid van anderen in gevaar. In de ethiek heet dat de derdenwerking. Absolute vrijheid betekent onvrijheid voor anderen. Een voorbeeld uit het verkeer. Wie auto wil rijden moet een rijbewijs halen. Als iedereen zonder enige beperking auto zou mogen rijden dan zouden er veel meer verkeersslachtoffers vallen. We hebben in Nederland besloten rechts te rijden. Wie de vrijheid opeist om toch links te rijden, brengt niet alleen zichzelf in gevaar maar vooral anderen. Wie deze vrijheidsbeperkingen gelijk stelt aan de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog begaat een heel gevaarlijke denkfout. De Jodenvervolging kwam immers voort uit de nazileer dat men de absolute vrijheid zou hebben om landen 'Judenfrei' te maken. Absulute vrijheden kunnen levensbedreigend zijn.

Het Holocaust Namenmonument in Amsterdam
Op 19 september 2021 werd in Amsterdam het Holocaust Namenmonument geopend ter herinnering aan Nederlandse Joden, Roma en Sinti die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vermoord. Diezelfde dag werd op de televisie een documentaire getoond over de geschiedenis van dit monument. Iedereen die om welke reden dan ook bezwaren heeft tegen dit monument raad ik aan om die documentaire te bekijken. Ik breng in herinnering hoe koud en kil de meeste Nederlanders na de oorlog reageerden op Joden, Roma, Sinti en homo's die hun vervolging overleefden. Het onvermogen om zich in te leven in het leed van de nabestaanden leidt bij mij tot plaatsvervangende schaamte om te merken dat dit helaas kennelijk bij sommigen nog bestaat. Dan volgt de vraag waarom hier nu homo's ontbreken.

Homo/lesbische oorlogsslachtoffers
Statistisch gezien bevinden zich 5 tot 10% homo/lesbische oorlogsslachtoffers onder de personen die herdacht worden in het namenmonument. Vrijwel iedereen in die tijd hield zijn of haar homoseksualiteit verborgen vanwege de maatschappelijke onderdrukking. Over degenen die wel in verzet kwamen schreef ik het onderstaande in mijn blogbericht 409.

Gedenkstenen voor homo/lesbische oorlogsslachtoffers
"Op 3 augustus 2021 gedenkt het COC homo/lesbische oorlogsslachtoffers. "Het betreft de eerste Stolpersteine in Nederland voor mensen waarvan bekend is dat ze lesbisch of homoseksueel waren. De plaatsing is aan de vooravond van het 75-jarig jubileum van COC Nederland. Het COC werd kort na de oorlog opgericht door verzetsmensen." De stenen worden in Amsterdam geplaatst voor hun laatst bekende woningen. Het gaat hier om de homo/lesbische verzetsstrijders Willem Arondéus (1894-1943), Sjoerd Bakker (1915-1943), Frieda Belinfante (1904-1995) en Karel Pekelharing (1909-1944). En de ook vanwege hun homoseksualiteit vermoorde Samuel Hoepelman (1896-1943), Samuel Lam (1886-1942), Mina Sluijter (1916-1942) en Isaäc Walvisch (1888-1942). Dit kwam mede tot stand dankzij Judith Schuyf, met Klaus Müller de redacteurs van het boek 'Het begint met nee zeggen; biografieën rond verzet en homoseksualiteit 1940-1945', Schorer Boeken, Amsterdam 2006. Ik schreef zelf in dit boek het slothoofdstuk 'Een waakzame minderheid; de Nederlandse homobeweging en het anti-Duitse verzet' (blz. 231-249). Daarin besteedde ik aandacht aan (in de artikelvolgorde) de rollen van Benno Premsela (1920-1997), Jaap van Leeuwen (1892-1978), Niek Engelschman (1913-1988), Han Diekmann (1896-1989), Jacob Anton Schorer (1866-1957), Tom Rot (1909-1982), Jef Last (1898-1972), Han Stijkel (1911-1943)."

Homomonument & homo/lesbische gedenkstenen
De Nederlandse homo/lesbische beweging heeft er indertijd voor gekozen om in Amsterdam een Homomonument op te richten om wereldwijd alle homo/lesbische slachtoffers te gedenken. Omdat de overgrote meerderheid in verborgenheid leefde vanwege de heersende antihomodiscriminatie is het ondoenlijk om voor hen met een algemeen namenmonument te komen. Degenen die wel in verzet kwamen zijn voor het levend houden van hun nagedachtenis meer gediend met hun eigen monumentstenen op plekken die voor hen belangrijk waren. Zo worden zij op het best geëerd voor hun rol om seksuele zelfbeschikking te verdedigen tegen lieden die het beginsel van hun absolute vrijheid willen misbruiken om de vrijheid van anderen tot in hun dood te vernietigen.





Naschrift. Mediakritiek
Het best bekeken in deze serie is nummer 226 over  Terugblik op 2017: populismegolf gestopt (de grootste stijger in mijn hele blog). Dat wordt in populariteit gevolgd door de blognummers 80 over de World Press Photo 2014, het nummer 4 over Levensgevaarlijke preutsheid (de tweede stijger in deze serie), het nummer 277 over De fabel van de gele hesjes & klaagschaamte (de eerste stijger in deze serie), nummer 74 over Valse nichten, nummer 139 over Referendum? Schijnvertoning!, het nummer 34 over Vijf misverstanden over democratie (de derde stijger in deze groep), nr. 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), het nummer 186 Populismegolf gestopt in Nederland en als tiende het nummer 184 over CDA-aanval op zelfbeschikking (1): Nederland is geen christelijk land. 


Naschrift. Homoseksualiteit in Nederland
Als hoogste eindigde in deze serie het blogbericht nr. 51 over Homostudies (de grootste stijger in deze groep). Binnen deze categorie gevolgd door de berichten 114 over Identiteit als keuze (ook een grote stijger), nr. 78 over Homoseks en jongeren, nummer 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), nummer 72 over Misleidend onderzoek ontstaan homoseksualiteit, nummer 60 over Homovoorlichting, nr. 128 over Homovluchtelingen, nummer 36 over Lesbisch ouderschap, het nummer 162 over Homovoorlichting op school moet beter en nummer 221 over #MeToo (2) Job Gosschalk. Uit deze blogberichten blijkt dat nog heel veel voorlichting over homoseksualiteit gegeven moet worden. Een film die daar zeer geschikt voor is: 'Jongens'. Dat geldt eveneens voor het filmpje 'In a Heartbeat'.


Naschrift. Mijn eigen homoverleden
Bovenaan staat blogbericht 32 over Mijn eerste vriendje. De andere berichten over mijn persoonlijk homoverleden die goed bekeken werden, waren nummer 45 over Gerard Reve & Antoine Bodar,  37 over Rampenzomer 1967,  nummer 40 over Benno Premsela, een nieuwe vader, nummer 74 over Valse nichten (grootste stijger in deze serie), nummer 28 over mijn eigen Homojeugd,  nummer 47 over een Leerzaam avontuur, nummer 108 over Homodok, Homologie, Urania, Vrolijk & Schorer, nummer 104 over Mijn rol in het COC  en het nummer 39 over hoe ik werd Gered door een studentendecaan. Deze blogberichten zijn allemaal terug te vinden in mijn memoires ('Humanisme als zelfbeschikking') uit 2016.


Naschrift. Wereldwijde homovervolging
Het meest gelezen blogbericht hierover is nummer 29 over het homovijandige Rusland. Dat wordt in deze groep gevolgd door bericht 19 over de noodlottige Britse invloed op de wereldwijde homovervolging, door 4 over levensgevaarlijke preutsheid, door bericht 72 over het misleidend onderzoek naar het ontstaan van homoseksualiteit, door bericht 282 over Vaticaan is géén "homogemeenschap"! (grootste stijger in deze serie), door bericht 128 over homovluchtelingen, door bericht 64 over homohaters, door bericht 79 over Alan Turing (1912-1954), door bericht 281 over regenboogvlag sluit niemand buiten en door 148 over de grootste aanslag op een homo/lesbische bijeenkomst in Amerika in Orlando.

Wie behoefte heeft aan positieve berichten op dit gebied verwijs ik graag naar de alsmaar toenemende huwelijksgelijkberechtiging. En ook naar mijn redenering dat door velen ten onrechte wordt aangenomen dat bijbel- en koranteksten homoseksualiteit verbieden: zie hierover mijn hoofdstuk over "Homoseksualiteit als toetssteen: islam, christendom en humanisme onderling vergeleken" in: Bert Gasenbeek en Floris van den Berg (red); Rob Tielman, een begeesterd humanist", uitgegeven door Uitgeverij Papieren Tijger (Breda 2010). Klik hier voor enkele bijbelse overwegingen om homohaat te bestrijden en hier voor enkele islamitische overwegingen die gelukkig een meer genuanceerde aandacht geven. 




Vlogberichten
Inmiddels zijn dertien vlogberichten verschenen:
1. Aanleiding memoires Rob Tielman, (het op twee na meest bekeken vlogbericht)
2. Boerkini's welkom op het naaktstrand, (het op een na meest bekeken vlogbericht)
3. Homo(zelf)haat(het op vier na meest bekeken vlogbericht)
4. Tegen homoporno en voor homo-erotiek, (met > 1000 het meest bekeken vlogbericht)
5. Geweld en preutsheid in de VS, (het minst bekeken vlogbericht)
6. Nederlandse en puriteinse tradities in de VS, (op vier na minst bekeken vlogbericht)
7. Frieslands 'iepen mienskip', (het meest bekeken Friese vlogbericht)
8. Friezen uitvinders poldermodel, (het gemiddeld bekeken Friese vlogbericht)
9. Atlas van Friesland(het minst bekeken Friese vlogbericht)
10. Homoseksualiteit en homocultuur, (het op drie na meest bekeken vlogbericht)
11. Internetdating homo's en beeldvorming, (het op drie na minst bekeken vlogbericht)
12. Misverstanden rond Europese Unie (het op een na minst bekeken vlogbericht)  en
13. Humanisme is niet het bestrijden van godsdienst. (het op twee na minst bekeken vlogbericht)