Op 10 september 2019
werd bekend dat de leerlingen van salafistische moskeescholen in
Nederland wordt geleerd dat mensen met een ander of geen geloof de
doodstraf moeten krijgen, net zoals afvalligen en homoseksuelen. Het
gaat om ± vijftig koranscholen met ± duizend leerlingen die dit
onderwijs volgen in avonduren en/of weekeinden. Deze uiterst
extremistische islamitische scholen beroepen zich op de
godsdienstvrijheid. Is dat terecht?
De vrijheid van godsdienst én levensovertuiging is niet absoluut
Het artikel 6 van de Nederlandse grondwet luidt volledig als volgt: "Ieder
heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in
gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders
verantwoordelijkheid volgens de wet." Dit betekent dat die vrijheid
niet absoluut is. Want volgens onze wetgeving mag niemand
discrimineren, op welke grond dan ook. Wie aanzet tot haat, geweld of
zelfs tot het doden van anderen is derhalve strafbaar. Absolute
vrijheid van gewelddadigen bedreigt de vrijheid van allen.
De vrijheid van godsdienst én levensovertuiging is meer dan godsdienstvrijheid
Wie
bij de zoekmachine van Google godsdienstvrijheid intikt, krijgt 265.000
resultaten. Wie vrijheid van godsdienst en levensovertuiging intikt,
krijgt 74.900 resultaten. Dit zegt iets over de rol van de meeste media
om de grondwettelijke vrijheid van godsdienst en levensovertuiging te
beperken tot godsdienstvrijheid en daardoor de vrijheid van mensen met
een niet-godsdienstige levensovertuiging te negeren. Dat draagt er aan
bij dat nogal wat niet-godsdienstigen bepleiten om artikel 6 uit de
Nederlandse grondwet te schrappen terwijl zij niet doorhebben dat zij de
tak waarop zij zitten (de vrijheid van godsdienst én levensovertuiging)
willen afzagen. Daarom hoort dit bericht in mijn serie met
mediakritiek.
Het wederkerigheidsbeginsel
Het
wederkerigheidsbeginsel houdt in dat je niet een beroep kunt doen op
een vrijheid als je anderen die vrijheid niet gunt. Dat betekent
concreet dat je Saoedi-Arabië niet toestaat om salafistische
instellingen in Nederland te bekostigen als Saoedi-Arabië godsdienstige
en levensbeschouwelijke instellingen niet toelaat in hun eigen land. En
dat je als salafistische instelling niet het recht heb om anderen
rechten te ontzeggen waar je zelf een beroep op doet. Het is hoogst
kwalijk dat Nederland dit wederkerigheidsbeginsel nu niet handhaaft.
Verdraagzaam zijn tegenover onverdraagzamen helpt de verdraagzaamheid
zelf om zeep.
Minachting voor de democratische rechtstaat
Het
is onaanvaardbaar dat Nederland het toelaat dat in salafistische
scholen minachting voor de democratische rechtsstaat wordt gekweekt. Dat
heeft niet alleen ernstige gevolgen voor mensen en groepen tegen wie
met haat, geweld en zelfs met doden wordt gedreigd maar ook voor het
bevorderen van criminaliteit en het bedreigen van politie en justitie.
Verschil tussen reformatorisch homohaten en islamitisch doodwensen
In blogbericht 239, Reformatorisch homohaten?,
bespreek ik de homovijandige opstelling in veel reformatorische
kringen. Sommigen menen dat dit even gevaarlijk is als de beschreven
salafistische opstelling. Maar dat klopt niet want daar is sprake van
oproepen tot geweld en tot het doden van homoseksuelen. De overheid moet
hier dus wel degelijk tegen optreden.
Naschrift
Op 25 juni 2020 werd het rapport bekend van de parlementaire ondervragingscommissie die beïnvloeding in Nederland vanuit onvrije landen onderzocht. Onvrije landen als Saoedi-Arabië, Qatar en Koeweit beïnvloeden moslimgemeenschappen in Nederland met een eng gedachtegoed dat kernwaarden en vrijheden van onze samenleving afwijst.
Naschrift. Mediakritiek
Het best bekeken in deze serie is nummer 226 over Terugblik op 2017: populismegolf gestopt (de grootste stijger in mijn hele blog). Dat wordt in populariteit gevolgd door de blognummers 80 over de World Press Photo 2014, het nummer 4 over Levensgevaarlijke preutsheid (de tweede stijger in deze serie), nummer 74 over Valse nichten, het nummer 139 over Referendum? Schijnvertoning!, het nummer 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), het nummer 34 over Vijf misverstanden over democratie, nummer 186 Populismegolf gestopt in Nederland, nr. 184 over CDA-aanval op zelfbeschikking (1) en nummer 277 over De fabel van de gele hesjes & klaagschaamte (nieuwste binnenkomer).
Naschrift. Humanisme
Het meest gelezen humanistisch bericht is nu nummer 65 over Verhullende statistieken (de grootste stijger in deze groep). Vooral in Rusland was hier veel belangstelling voor: mogelijk vanwege de groeiende macht van de Russisch-orthodoxe kerk. Als tweede binnen dit thema eindigt nu nummer 24 over Pieter Admiraal (1929-2013)
die wereldwijd een zeer belangrijke rol speelde in de strijd voor
legalisering van vrijwillige euthanasie. Dit blogbericht wordt in deze groep
gevolgd door mijn blogbericht 41 uit mijn humanistisch verleden over Piet Thoenes, van Dachau tot Utopia, nummer 123 over IHEU & Engeland, het nummer 55 over Godsdienstwaanzin, 7 over KGB & CIA, nummer 119 over IHEU & de Verenigde Staten, 25 onder de titel Godgeklaagd!, 46 over Jaap van Praag, grondlegger van de humanistische beweging en nummer 103 over Solidariteit. Deze berichten zijn te vinden in mijn memoires ('Humanisme als zelfbeschikking') die 2016 als boek verschenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten