Begin september 2016 stuurde minister Bussemaker een onderzoeksrapport van de Onderwijsinspectie over homovoorlichting op school
naar de Tweede Kamer. Uit dat onderzoek blijkt dat docenten die
voorlichting belangrijk vinden maar dat de kwaliteit ervan nog veel te
wensen overlaat. Volgens het onderzoeksrapport komt homoseksualiteit
slechts "incidenteel" aan de orde, is het "weinig doelgericht", "niet verankerd in het curriculum"
en nauwelijks onderzocht op de effecten. Kortom: het moet beter. In de tweede helft van
november 2016 verschijnt mijn boek met levensherinneringen. Hieronder
een voorpublicatie daaruit over het belang van homovoorlichting op
school.
Voorpublicatie uit mijn boek met levensherinneringen
In de afgelopen 25 jaar ben ik in het onderwijs veel misverstanden tegengekomen. Ten onrechte denken veel onderwijsgevenden dat de "homo/lesbische emancipatie voltooid" zou zijn, dat er op hun school "geen problemen rond homoseksualiteit" zouden zijn, dat het scheldwoord "homo!" geen schade aanricht, dat voorlichting over homoseksualiteit "iets voor homo/lesbische docenten" zou zijn, dat "ouders niet zouden willen dat er op school over homoseksualiteit gesproken zou worden", dat "pesten niets met homoseksualiteit te maken zou hebben" en dat "het pesten van homo/lesbische leerlingen hen alleen maar sterker zou maken".
Dat is allemaal levensgevaarlijk onjuist. En inhoudelijk weten veel
docenten geen goed antwoord te geven als homovijandige leerlingen,
ouders en collega's met de onderstaande feitelijke onjuistheden komen
aanzetten.
1. "Homoseksualiteit is zondig."
Zoals ik eerder heb aangetoond, worden homoseksuelen niet veroordeeld in bijbel en koran.
In de tijd dat die boeken geschreven werden, ging men er van uit dat
iedereen heteroseksueel was. Men had er geen idee van dat ongeveer een
tiende van de mensen homoseksueel was en is. Wat men niet kende, kon
niet veroordeeld worden, zoals televisie kijken of auto rijden door
vrouwen. Hooguit kan men in die teksten een veroordeling lezen van
homoseksueel gedrag door heteroseksuelen. Bovendien staat er heel veel
in die boeken dat veroordeeld wordt waar de meeste gelovigen zich niet
aan houden. En tenslotte heeft niemand en geen overheid het recht om
andersdenkenden de wet voor te schrijven zolang zij geen mensenrechten
schenden.
2. "Homoseksualiteit is een ziekte."
De Wereldgezondheidsorganisatie WHO
van de Verenigde Naties heeft op 17 mei 1990 verklaard dat
homoseksualiteit geen ziekte is. Het is een biologische variant zoals er
vele zijn. Denk bijvoorbeeld aan roodharigheid, linkshandigheid,
taalvaardigheid, lenigheid, muzikaliteit en intelligentie. Zoals
ik eerder schreef: "Niet homoseksualiteit is een probleem maar de maatschappelijke veroordeling er van".
Die veroordeling en vervolging worden vaak veroorzaakt door onkunde. En
door het zoeken van zondebokken om leden van minderheden de schuld te
geven van problemen waarmee mensen en maatschappijen worstelen. In
sommige landen staat er zelfs de doodstraf
op. Als men echt zou denken dat het een ziekte was waarom hebben homo's
en lesbo's in al die homovijandige landen geen recht op een uitkering
uit de ziektewet? En sinds wanneer moeten zieken de gevangenis in?
3. "Homoseksualiteit is te genezen."
Ondanks alle vergeefse pogingen ertoe blijkt dat homoseksualiteit niet te 'genezen'
is. Dat is bovendien in strijd met het mensenrecht om zelf zin en vorm
te geven aan het eigen leven zolang men de mensenrechten van anderen
niet aantast. Veel van die zogenaamde 'genezers' blijken zelf homo's te
zijn die hun eigen seksuele voorkeuren onderdrukken door ze in anderen
te bestrijden. Zij richten daardoor grote psychische schade aan en
vormen een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid.
4. "Homoseksualiteit is tegennatuurlijk."
Zoals ik beschrijf in mijn blogbericht over mijn eerste vriendje en ik
hadden wij het grote geluk om onze eigen seksualiteit te kunnen verkennen
zonder de maatschappelijke veroordeling te ondergaan. Daardoor werd ik
mij bewust dat mijn homoseksualiteit voor mij net zo natuurlijk was als
heteroseksualiteit voor heteroseksuelen. Het sprookje dat het
tegennatuurlijk zou zijn omdat homoseksualiteit bij dieren
niet zou voorkomen, is inmiddels weerlegd want het blijkt overal in
het dierenrijk voor te komen. Dit zegt dus meer over de vooroordelen van
vroegere
wetenschappers dan over de werkelijkheid. Bovendien: godsdienst komt
niet bij dieren voor. Is dat dan ook een reden om het maar te vervolgen
omdat het 'tegennatuurlijk' zou zijn? Zijn televisies, auto's en
vliegtuigen natuurlijk? We noemen veel dingen 'natuurlijk' die het niet
zijn maar die we 'gewoon', 'gangbaar' of 'vanzelfsprekend' zouden moeten
noemen.
5. "Homoseksualiteit is een keuze."
Uit
de voorgaande punten volgt dat homoseksualiteit geen keuze is. Geloven
is dat wel. Toch is dat geen reden om godsdienst te verbieden. Waarom
zou dat verbod dan wel voor homoseksualiteit gelden? Waarom zou je
volgens sommige gelovigen wel homo mogen zijn maar er geen uiting aan
mogen geven? Wat zouden die gelovigen er van vinden als zij wel mogen
geloven maar er geen uiting aan mogen geven? Liefde is het mooiste wat
mensen kunnen meemaken. Hoe liefdeloos is een godsdienst als je de
liefde zelf verbiedt?
Het onderwijs heeft een
belangrijke rol te vervullen om discriminatie tegen te gaan. Dat is in
ieders belang. En in het belang van de samenleving als geheel. Daarom is
het goed dat homovoorlichting op alle scholen verplicht is geworden.
Niet alleen om te voorkomen dat homo/lesbische/biseksuele jongeren een
einde aan hun leven gaan maken. Maar ook omdat een maatschappij vol
homohaat voor iedereen mensonwaardig is. Vandaag kunnen homo's de
zondebokken zijn en morgen kan iedere andere groep geslachtofferd
worden. Kijk maar naar de ellende die sommige linkshandigen vroeger in
het onderwijs hebben meegemaakt omdat ze gedwongen werden rechtshandig
te schrijven. Om nog maar te zwijgen van alle slachtoffers van de godsdienstwaanzin die vele landen teistert.
Dankzij het besluit op 17 mei 1990 van de WHO om homoseksualiteit te schrappen op de lijst van ziekten is 17 mei de internationale dag tegen homohaat geworden. Niemand in Nederland dwingt de basisscholen om aandacht aan die dag te besteden. Maar het feit dat "homo!" het meest gangbare scheldwoord op Nederlandse scholen is geworden, toont wel aan dat teveel mensen nog niet beseffen dat alle scholen voor iedereen veilig moeten zijn!
Zie ook: Paarse vrijdag 2018: scholen & homoseksualiteit
Naschrift: op 11 april 2017 besluit de Tweede Kamer dat scholen die geen voorlichting geven over homoseksualiteit bestraft moeten worden. Op 19 april 2018 wordt bekend dat LHBTI-acceptatiebevordering ook verplicht wordt in het middelbaar beroepsonderwijs. Op 9 oktober 2019 wordt in Trouw uit onderzoek van Rutgers onder leerlingen bekend dat zij informatie over homoseksualiteit missen: "Ja, homoseksualiteit bestaat wel, maar we praten er niet echt over".
Op 10 januari 2020
maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat uit onderzoek
van het CBS blijkt dat homo- en biseksuele jongeren tussen de 12 en 25
jaar ruim tweemaal zo vaak (11,4%) online gepest worden dan
heteroseksuele jongeren (5%).
Naschrift:
Mijn memoires "Humanisme als zelfbeschikking, levensherinneringen van een homohumanist" zijn november 2016 uitgegeven bij de Papieren Tijger Breda.
Naschrift: in mijn blog plaats ik onder andere conceptteksten voor mijn
memoires die eind november 2016 als boek zullen verschijnen. Mijn eigen
blogteksten zal ik niet steeds als citaat aanhalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten