Sommige mannengroepen kunnen een erotische aantrekkingskracht hebben op homo's. Dat heeft in het verleden wel eens heel verkeerd uitgepakt voor de homo/lesbische strijd voor gelijkberechtiging. Omdat leger, politie, gevangenissen en kloosters soms homo-erotisch lijken maar tegelijkertijd bronnen van homohaat kunnen zijn. Hoe is dat te verklaren?
Intimiteit tussen mannen
Dit is mijn zevende blogbericht in de reeks over intimiteit tussen mannen. Het eerste ging over afbeeldingen van op elkaar verliefde mannen, het tweede over vriendenparen, het derde over mannenparen, het vierde over zoenende voetballers, het vijfde over mannen die mannen zoenen en het zesde over gay twins. Ik ben ook van plan om nog berichten te schrijven over homo-erotiek in olieworstelen en in andere mannensporten en over het mannennaakt dat geen porno is.
Als in onderstaande tekst geen links naar afbeeldingen staan, ga dan
naar
http://robtielmanblogt.blogspot.nl/2015/05/90-homo-erotiek-in-mannengroepen.html
Het bekijken van deze afbeeldingen is nodig om de tekst goed te kunnen begrijpen.
Openlijke intimiteit tussen mannen was vroeger heel gebruikelijk in de meeste culturen. Een klassiek voorbeeld daarvan kunnen we nog altijd zien bij Turkse olieworstelaars. Er zijn enkele westerse kunstenaars die historische voorbeelden van intimiteit in groepjes mannen hebben vastgelegd. Ik noem bijvoorbeeld de Spaanse schilder Diego Velasquez (1599-1660), de Amerikaanse schilder Thomas Eakins (1844-1916), de Britse schilder Henry Scott Tuke (1858-1929), de Belgische schilder Jean Delville (1867-1953), de Duitse schilder Karl Hofer (1878-1955), de Amerikaanse schilders Paul Cadmus (1904-1999) en Jared French (1905-1988), en de Britse schilder Michael Stennett (1946-). De bekende Finse tekenaar Tom of Finland (1920-1991) heeft die traditie een homoseksueel uiterlijk gegeven.
Homo-erotiek in strijdkrachten
De inzet van vriendenparen in strijdkrachten in klassiek Griekenland is eeuwenlang een van de weinige goed vastgelegde getuigenissen geweest van homo-erotiek in legers. Sinds het verschijnen van het boek van Evan Bachner, At Ease, Navy Men Of World War II (New York 2004) is daar een fotodocument bijgekomen.
Hier zien we Amerikaanse marinemannen oefenen, zonnen, ontspannen, naakt in een zwembad, naakt bij een waterval, samen in bed liggen, samen spieren strekken, samen lichaamsoefeningen doen, samen wat vechtoefeningen doen, hardlopen, en samen wat stoeien. Kortom: ze zijn altijd paraat!
Ik vond op internet voorbeelden van Britse soldaten, ook in de Tweede Wereldoorlog, die samen naakt onder de douche staan en samen naakt spelletjes doen. Zo vond ik verder nog een voorbeeld van Australische soldaten die in dezelfde oorlog een spelletje vijgenbladen spelen, en mij onbekende militairen die samen naakt bukoefeningen doen. Andere voorbeelden zijn er van Duitse, Russische, Britse en Thaise soldaten. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden te vinden maar mijn punt is gemaakt: zet groepen jonge mannen bij elkaar en dikwijls vermaken ze zich onderling uitstekend in mannenspelletjes. En, als het even kan, naakt!
Homo-erotiek in naoorlogse mannengroepen
Tijdens mijn speurtocht naar intimiteit tussen mannen ben ik op internet het werk van tientallen fotografen tegengekomen. Degene die intimiteit tussen mannen en in groepjes mannen het beste heeft vastgelegd, is volgens mij de Amerikaanse fotograaf Bruce Weber (1946-). Voor deze foto van duikende mannen heeft hij zich mogelijk laten inspireren door bovengenoemd schilderij van Thomas Eakings. Andere van hem bekende foto's van groepjes mannen zijn hollende naakte mannen op het strand, naakte mannen spelend in het water, een groepje mannen samen onder de douche en een rijtje sporters.
De Franse rugbyers Dieux du Stade (stadiongoden) zijn in homokringen beroemd geworden door hun homo-erotische kalenders. Hun sportfoto's zullen nog aan de orde komen in mijn blogbericht over mannensporten. Hier enkele groepsfoto's die gemaakt zijn rond het maken van de kalenderfoto's: met water gooien onder de douche, gezellig samen een plasje doen, een spannend spelletje armpje drukken en samen een zeiltochtje maken. Ik vond op internet nog een naakt groepje rugbyers uit Nieuw-Zeeland.
Een club roeiers uit het Engelse Warwick heeft ook een blootkalender gemaakt. Enkele foto's daaruit: samen bloot in het veld, samen bloot van achteren genomen, idem, idem, samen bloot van voren en van achteren, samen aan het uitkleden, samen lekker nat worden en samen bloot aan het stoeien. Ik vond op internet een blote groep Franse studenten en studenten uit een mij onbekend land. Bekend zijn ook de blootkalenders van brandweerlieden uit New York. Ik heb nog weinig blote mannengroepen uit Nederland en Vlaanderen kunnen vinden. Dit zijn Nederlandse wielrenners en hardlopers.
Mannelijke fotomodellen
Veel intimiteit in mannengroepen vond ik onder fotomodellen. Daar zitten vermoedelijk veel homo's tussen. Op 21 maart 2015 schreef ik in blogbericht 84 dat veel bedrijven in het verleden getracht hebben om homofotomodellen in de kast te houden. Ik noemde in dat verband ook het kledingbedrijf Abercrombie and Fitch dat inmiddels een einde maakt aan het beleid om mannen met ontbloot bovenlijf in te zetten in hun winkels. Intussen zijn er op internet foto's te vinden die laten zien hoe hun fotomodellen homo-erotisch met elkaar omgingen: aan het uitrusten, stoeiend en in het gelid bij een winkelopening.
Ook zag ik veel blote Braziliaanse fotomodellen, (idem), waaronder bekende zoals Sampaio Twins & Miguel Iglesias & Diego Miguel. Bekend zijn de modellen van Bel Ami die bloot hollend hun conditie op peil houden en hier en daar rustig stil staan. Sommige Amerikaanse modellen geven zich ook makkelijker bloot. Dat geldt ook voor deze Australiërs. Politiek pikant zijn de Russische fotomodellen die onder leiding van de Belgische mode-ontwerper Kristof Buntinx actie voerden tegen de Russische anti-homo-wet.
Homo-erotiek en homohaat
Hoe komt het toch dat veel met homo-erotiek omgeven mannengroepen als leger, politie, gevangenissen en kloosters tegelijkertijd vaak bronnen van homohaat waren en zijn? In mijn proefschrift Homoseksualiteit in Nederland, studie van een emancipatiebeweging geef ik daarvan enkele voorbeelden. Zo speelde de katholieke kerk eeuwenlang voor de buitenwereld de rol van brandweer terwijl binnenkamers het vuurtje van de liefde voor mannen brandend werd gehouden. In veel homovijandige legers, politiediensten en ook gevangenissen vinden tegelijkertijd verkrachtingen plaats van soldaten, verdachten en gevangenen. Worden ook hier eigen homogevoelens onderdrukt door ze in anderen te vervolgen? Homo/lesbische netwerken in legers, politiediensten en gevangenissen kunnen veel doen om de homohaat bij de bron aan te pakken en als steunpunt te dienen voor slachtoffers ervan.
De homoseksuele Italiaanse filmregisseur Luchino Visconti (1906-1976) liet in zijn film The Damned (1969) zien hoe sommige Duitse homo's door de mannelijkheidscultus van de nazi's werden verleid om mee te gaan draaien in een systeem dat uiteindelijk hun ondergang werd in de nazistische homovervolging. Wie uitsluitend zijn eigen lusten wil bevredigen zonder rekening te houden met de mensenrechten van anderen zal uiteindelijk zijn eigen mensenrechten in gevaar brengen!
Een voorbeeld van een homo/lesbische netwerk is de European Gay Police Association EGPA waarin België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Zweden en Zwitserland vertegenwoordigd zijn.
Mijn memoires "Humanisme als zelfbeschikking, levensherinneringen van een homohumanist" zijn november 2016 uitgegeven bij de Papieren Tijger Breda.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten