Mijn blogberichten 349 en 350 begon ik met deze zinnen: "Op de
Nederlandse televisie bestaan al jaren talkshows waarin zogenoemde
'Bekende Nederlanders' zonder enige deskundigheid overal een mening over
hebben. Het gebeurt regelmatig dat er allerlei feitelijke onjuistheden
worden rondgebazuind zonder dat die gecorrigeerd worden."
Zo
werd de afgelopen tijd regelmatig geroepen dat het Nederlandse
onderwijs geen aandacht zou besteden aan ons slavernijverleden. In mijn memoires
beschrijf ik mijn bestuurlijke rol in het onderwijs. Van het vermeende
doodzwijgen van slavernij in het onderwijs van de laatste decennia heb
ik niets gemerkt. Integendeel: bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld
eindtermen en leerplannen ben ik aandacht voor de slavernij regelmatig
tegengekomen. Toch wordt de leugen van het doodzwijgen van slavernij in
het onderwijs zonder tegenspraak in veel media rondverteld. Het wordt
tijd om de feiten te vertellen.
Slavernij in de oude en in de nieuwe Canon van Nederland
In 2006 werd mede ten behoeve van het onderwijs de allereerste Canon van Nederland
opgesteld. Dit kreeg de vorm van vijftig vensters op de geschiedenis
van Nederland. Eén van die vijftig vensters is gewijd aan de slavernij.
Daarin wordt heel duidelijk gemaakt dat slavernij een verschijnsel van
alle tijden is. Bovendien wordt het aandeel van Nederland in de
slavernij op 5% geschat. In mijn blogbericht 349, Nederland "marktleider slavernij"?!
, toon ik aan dat deze slavenhandel een klein deel uitmaakt van de
wereldwijde slavernij en dat de meeste mensen tot slaaf gemaakt werden
door zwarte Afrikanen en islamieten.
In 2020 werd een nieuwe Canon van Nederland
gepubliceerd. Daarin werd een herschreven venster op slavernij
opgenomen. Bovendien werd een nieuw venster geschreven over de
Surinaamse antikoloniale schrijver en verzetsheld Anton de Kom
(1898-1945). En in het venster van Michiel de Ruyter (1607-1676) werd
vermeld dat hij indertijd voor Nederland slavenforten in Afrika
veroverde. Wederom geen aandacht voor het feit dat de meeste mensen tot
slaaf gemaakt werden door zwarte Afrikanen en islamieten. Niet blanken.
Aandacht voor slavernij in schoolboeken voor voortgezet onderwijs
In
het Historisch Nieuwsblad van maart 2020 verscheen het
overzichtsartikel "De meeste schoolboeken deugen" van Bas Kromhout.
Daarin worden zeven veel gebruikte lesmethoden uit het voortgezet
onderwijs (VMBO, HAVO en VWO) besproken. Alle schoolboeken blijken wel
degelijk aandacht te besteden aan slavernij. Hieronder een citaat uit
dit artikel.
"Het perspectief is overwegend Europees.
Er wordt weinig geciteerd uit bronnen die van slaven afkomstig zijn.
(...) Opstand en verzet van (gevluchte) slaven worden in de meeste
methoden genoemd. In de regel gaan er meer bladzijden over het
Nederlandse aandeel in slavenhandel en slavernij dan over de rol van de
andere landen. (...) Bagatellisering van het lot van slaven kwamen we in
het onderzoek niet tegen. (...) 'Slaven en slavenbezitters kon je onder
alle etnische groepen aantreffen.' (...) Al met al wordt de kritiek dat
Nederlandse schoolmethoden weinig doen aan kolonisme en slavernij door
ons onderzoek weerlegd. In kwantitatieve zin hebben deze onderwerpen een
prominente plek in de boeken. (...) Ze grijpen lessen over slavernij en
kolonisme dikwijls aan om leerlingen te wapenen tegen hedendaags
racisme." Wanneer komt er een einde aan onzin in talkshows?
Naschrift. Mediakritiek
Het best bekeken in deze serie is nummer 226 over Terugblik op 2017: populismegolf gestopt (de grootste stijger in mijn hele blog). Dat wordt in populariteit gevolgd door de blognummers 80 over de World Press Photo 2014, het nummer 4 over Levensgevaarlijke preutsheid (de tweede stijger in deze serie), het nummer 277 over De fabel van de gele hesjes & klaagschaamte (de eerste stijger in deze serie), nummer 74 over Valse nichten, nummer 139 over Referendum? Schijnvertoning!, het nummer 34 over Vijf misverstanden over democratie (de derde stijger in deze groep), nr. 144 over de vraag: Is homo-nieuws geen nieuws? (1), het nummer 186 Populismegolf gestopt in Nederland en als tiende het nummer 184 over CDA-aanval op zelfbeschikking (1): Nederland is geen christelijk land.
Vlogberichten
Inmiddels zijn dertien vlogberichten verschenen:
1. Aanleiding memoires Rob Tielman, (het op twee na meest bekeken vlogbericht)
2. Boerkini's welkom op het naaktstrand, (het op een na meest bekeken vlogbericht)
3. Homo(zelf)haat, (het op vier na meest bekeken vlogbericht)
4. Tegen homoporno en voor homo-erotiek, (met > 1000 het meest bekeken vlogbericht)
5. Geweld en preutsheid in de VS, (het minst bekeken vlogbericht)
6. Nederlandse en puriteinse tradities in de VS, (op vier na minst bekeken vlogbericht)
7. Frieslands 'iepen mienskip', (het meest bekeken Friese vlogbericht)
8. Friezen uitvinders poldermodel, (het gemiddeld bekeken Friese vlogbericht)
9. Atlas van Friesland, (het minst bekeken Friese vlogbericht)
10. Homoseksualiteit en homocultuur, (het op drie na meest bekeken vlogbericht)
11. Internetdating homo's en beeldvorming, (het op drie na minst bekeken vlogbericht)
12. Misverstanden rond Europese Unie (het op een na minst bekeken vlogbericht) en
13. Humanisme is niet het bestrijden van godsdienst. (het op twee na minst bekeken vlogbericht)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten