In mijn vorige blogbericht met deze titel beschreef ik hoe het regeerakkoord van Rutte III van 10 oktober 2017 enkele beleidsvoornemens bevat die ontleend zijn aan het Regenboog Stembusakkoord van
7 maart 2017. Dat is een succes voor de Nederlandse homo/lesbische
beweging. Maar toch zit er een adder onder het gras. In het
regeerakkoord wordt namelijk gesproken over de "gewone, normale
Nederlanders". Waarom roep ik op tot waakzaamheid?
Visieloze visie?
Veel
critici zeggen dat het nieuwe regeerakkoord visie ontbeert. Premier
Rutte heeft daar over gezegd dat wie visie mist naar de oogarts moet.
Geen visie is volgens mij beter dan een slechte visie, zoals het
benadrukken van een niet bestaande joods-christelijke traditie in
Nederland. Bovendien is de nieuwe regering gebonden aan de Grondwet en
de Europese en internationale mensenrechtenverdragen en dat geeft een
betere rechtsbescherming dan een compromisvisie van liberale en
christelijke partijen die slechts een kleinst mogelijke meerderheid
hebben in zowel de Eerste als de Tweede Kamer. Een kwetsbaar begin dus.
Wie is een 'gewone' Nederlander?
Het
regeerakkoord richt zich tot de "gewone, normale Nederlander." Wie is
dat? De gewone burger speelt een belangrijke rol in de Nederlandse
geschiedenis. Buitenlandse waarnemers hebben zich eeuwenlang verwonderd
over het belang van gewone burgers. In veel andere landen speelden de
adel en/of de geestelijkheid een vooraanstaande rol. In de Nederlandse
republiek van de Gouden Eeuw was dat niet het geval. Kijk maar naar de
meest afgebeelde personen op onze wereldberoemde schilderijen. Ook de
Nederlandse taal weerspiegelt dat. Bijvoorbeeld in de uitdrukking: "doe
maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Met andere woorden: een zekere
mate van afwijking past al binnen het begrip 'gewoon'. Zo gebruikte de
Nederlandse homo/lesbische beweging in het verleden de uitdrukking:
"gewoon anders". Homoseksualiteit moet door ons dus even gewoon gevonden
worden als heteroseksualiteit.
Waarom is het begrip 'normaal' gevaarlijk?
Het
begrip 'normaal' wekt verwarring omdat de betekenis 'gangbaar' wordt
vermengd met de betekenis 'gewenst'. Met andere woorden: de meerderheid
bepaalt wat gewenst gedrag is. Dat past binnen de opvatting dat
democratie de dictatuur van de meerderheid zou zijn maar is in strijd
met de opvatting dat democratie de maatschappelijke vormgeving van
zelfbeschikking is. Het feit dat het woord normaal in het regeerakkoord
wordt toegevoegd aan het begrip gewoon, geeft aan dat het wel degelijk
de bedoeling is om normerend op te gaan treden. En dat is gevaarlijk,
juist voor minderheden, en dat staat op gespannen voet met onze traditie
van zelfbeschikking en acceptatie van derden die gewoon anders zijn.
Is Rutte III een in meerderheid christelijk kabinet?
Al
vijftig jaar houd ik bij welke ministers en volksvertegenwoordigers de
eed of de belofte uitspreken bij hun installatie. Op 26 oktober 2017
werden de nieuwe bewindslieden van het kabinet Rutte III
geïnstalleerd. Negen ministers legden de eed af en zeven de belofte.
Dit nu is een trendbreuk omdat geleidelijk aan de eedafleggers in de
minderheid waren geraakt. Dat paste ook bij de toenemende
buitenkerkelijkheid in Nederland. Toch is het onjuist om Rutte III een
christelijk kabinet te noemen. Om te beginnen, vormen de twee
christelijke partijen een minderheid in de regering van zes tegen tien
ministers. De omslag naar een meerderheid van christenen in de regering
komt met name door Mark Rutte (die weinig van ideologieën moet hebben)
en Sigrid Kaag (die progressiever staat tegenover andersdenkenden dan
menig buitenkerkelijke). Een eed of belofte is nog geen waarborg als het
gaat om het respecteren van zelfbeschikking. Die waarborg ligt in onze
rechtstaat, gebaseerd op mensenrechten en niet op een willekeurige
meerderheid in een referendum.
Naschrift. Mijn volgende blogbericht verschijnt op zaterdag 11 november 2017.
Nederlandse verkiezingen
Dit blogbericht past in mijn blogserie over de Nederlandse verkiezingen
en de gevolgen ervan. Daarin verschenen eerder de blogberichten 179: Moreel leiderschap: wat is dat?, nummer 180: Referendum? Schijnvertoning! (2), nummer 181: De anti-elite-paradox, nummer 182: 'De kloof' bestaat niet in Nederland, nummer 183: "Wij worden niet gehoord!": klopt dat wel? en nummer 184: CDA-aanval op zelfbeschikking (dit bericht is hiervan het meest gelezen).
Zie voor mijn
reactie op de uitslag van de verkiezingen blogbericht 186: Populismegolf gestopt in Nederland (dit bericht is hiervan het meest gelezen), 187: Regeringsvorming in Nederland (1) over het belang van het oeroude poldermodel, 188: Regeringsvorming in Nederland (2) over het divagedrag van kiezers, 189: Regeringsvorming in Nederland (3) over het consumentengedrag van kiezers, 190: Regeringsvorming in Nederland (4) over het links/progressieve misverstand, 191: Regeringsvorming in Nederland (5) over het belang van samenwerkingsstrategieën, 192: Regeringsvorming in Nederland (6) over het belang van het maatschappelijk middenveld, en nummer 199: Regeringsvorming in Nederland (7) over de duur van de kabinetsformatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten