Eind november 2016 verschijnt bij uitgeverij de Papieren Tijger in Breda mijn boek met levensherinneringen, getiteld: Humanisme als zelfbeschikking. In de
rumoerige aanloop tot de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaats ik
een voorpublicatie over mijn ervaringen in de VS. Hopelijk verheldert
dat een aantal Amerikaanse eigenaardigheden.
Verenigde Staten & Nederland
In
de jaren tachtig en negentig was ik alles bij elkaar een jaar in de VS
en er ging geen week voorbij of ik gaf er lezingen over Nederland. Het
was een goede manier om meer te leren
over het bijzondere van mijn eigen land. En over de VS vanzelfsprekend.
De meeste aanwezigen bij mijn lezingen bleken het verhaal van Hans Brinker te kennen. Velen dachten dat Hans de vinger in een lekkende dijk (a finger in a leaking dike) stak om Holland te redden maar dat is echter in het boek van Mary Mapes Dodge
een naamloos zoontje van een sluiswachter. Sprak ik voor een
homo/lesbisch gehoor dan leidde mijn woordspeling vaak tot gegniffel
maar voor veel Amerikanen is de subculturele betekenis van het woord dike voor lesbo kennelijk onbekend of men hield zich discreet in.
Waarom
zegt dit vingerverhaal meer over de VS dan over Nederland? Amerikanen
zijn dol op individuele helden die hun land of de wereld redden van de
ondergang. Nederlanders geloven meer in polderen: to solve a problem by sharing enlightened self-interests. Het loutere feit dat men het begrip polderen niet kent, verklaart al veel. De VS is gegroeid door pioneers
die land veroverden op anderen. Nederland groeide door gezamenlijk een
land te ontwikkelen dat voor het dichtst bevolkte deel onder de
zeespiegel ligt. Ook zeevaarders en handelaars droegen gezamenlijk bij
aan de wereldhandel die zich zo
ontwikkelde tot 's werelds eerste multinational: de Vereenigde
Oostindische Compagnie V.O.C. .
Engels
is een wereldtaal geworden door veel landen te bezetten. Nederlands was
een handelstaal en men had op een enkele uitzondering na er geen
zakelijk belang bij om andere talen te verdringen. Integendeel: het is
voor de handel juist goed om veeltalig te zijn en de eigen taal als
geheimtaal achter de hand te houden. Zo schakelen mijn partner Herman en
ik in het buitenland wel eens over op het Fries als wij vertrouwelijke
dingen willen bespreken en we vermoeden dat er Nederlanders in de buurt
zijn. Hoewel de Friese taal tussen het Engels en het Nederlands in ligt,
leert de ervaring dat de meeste Engels- en Nederlandstaligen het niet
onmiddellijk verstaan.
In de vroege Middeleeuwen
bewoonden de Friezen de gehele Noordzeekust van wat nu Vlaanderen en
Holland is tot in Duitsland en in de laatste duizend jaar tot aan wat nu
Denemarken is. De Romeinen beschrijven aan het begin van onze
jaartelling dat de Friezen terpen, human made hills, opwierpen
tegen hoogwater om er te wonen en het vee te stallen. Omdat de
zeespiegel bleef stijgen begon men rond de lagere gebieden dijken te
maken en zo ontstonden de polders, areas below see level surrounded by dikes.
Polders konden niet gered worden door individuele vingers in dijken te
steken maar alleen door gezamenlijk en planmatig de handen uit de mouwen
te steken. Zo werden de Friezen de grondleggers van het Nederlandse poldermodel.
Iedereen zal begrijpen dat dergelijke
gebieden alleen tegen het water beschermd zijn als de dijken overal
voldoende hoog zijn. Zo ontstond in Nederland een diep geworteld besef
van het gemeenschappelijk welbegrepen eigenbelang. Datzelfde besef
leefde bij de vele scheepsbemanningen die eeuwenlang de wereldzeeën
introkken: ze zaten met z'n allen in hetzelfde bootje. En dat besef werd
nog versterkt door het feit dat de kleine Nederlandse staat en cultuur
omringd werden (en worden) door grotere en machtige staten en culturen:
de Engelse, de Duitse en de Franse.
Het is vanuit die achtergrond goed te verklaren dat de Nederlandse jurist Hugo de Groot, Hugo Grotius,
een grondlegger is van het internationaal recht. Wie klein is, heeft
baat bij een rechtsorde die de vrijheid van de zwakkeren beschermt. Mij
viel op dat in de VS een ander vrijheidsbegrip overheerst: de
afwezigheid van regels. De paradox is dat daardoor de vrijheid van de
sterkeren groter wordt en die van de zwakkeren kleiner: de wetten van
het oerwoud. In een polder en op een schip hebben de sterkeren er belang
bij dat iedereen sterk genoeg is om de kleine gemeenschap te helpen
verdedigen tegen de veel grotere gemeenschappelijke vijand: het
omringende water.
In de ogen van veel Nederlanders
leidt de Amerikaanse maatschappij aan een extreem egocentrisme waardoor
gemeenschappelijke belangen in gevaar komen. Als velen het eigen
wapenbezit als een grondrecht beschouwen dan neemt de maatschappelijke
onveiligheid toe. Als men toelaat dat armen geen gezondheidszorg krijgen
dan bedreigt dat de gezondheid van de rijken omdat voor iedereen
besmettelijke ziekten onvoldoende bestreden worden. Als conservatieve
christenen gods water over gods akker willen laten lopen dan steunen zij
feitelijk het darwinisme dat zij zo bestrijden: the survival of the fittest.
Dit egocentrisme wordt nog versterkt door het districtenstelsel waarin geldt: the winner takes all.
Daardoor wordt democratie opgevat als de dictatuur van de meerderheid.
In Nederland, waar eeuwenlang nooit een meerderheidspartij heeft bestaan,
wordt echte democratie juist opgevat als de maatschappelijke vormgeving
van het beginsel dat mensen zelf zin en vorm geven aan hun bestaan
zolang zij het zelfbeschikkingsrecht van anderen niet aantasten.
International Humanist and Ethical Union (IHEU)
Van 1986 tot 1998 heb ik als (co)president van de IHEU
mogen meewerken aan de groei van deze wereldorganisatie. In deze tijden
van
toenemende godsdienstige onverdraagzaamheid is het erg belangrijk dat de
belangen van ongodsdienstigen doelmatig behartigd worden. Als de
verdedigers van vrijheid zich niet organiseren dan helpen de vijanden
van vrijheid haar om zeep. Humanisten gaan er
van uit dat mensen het recht hebben om zelf zin en vorm te geven aan hun
bestaan zolang zij anderen in hun mensenrechten niet schaden. Het is
daarom
nogal lachwekkend om te zien dat sommige Amerikaanse christenen in dit kader spreken
van
een 'War on Christianity'.
Aanleiding voor
deze onterechte beschuldiging is de grote voortgang die de Amerikaanse homo/lesbische beweging maakt door met name de
openstelling van
het burgerlijk huwelijk voor paren van gelijk geslacht. Het verzet tegen huwelijksgelijkberechtiging neemt in de Verenigde Staten soms potsierlijke vormen aan. Wie
niet beter weet, zou haast denken dat het heteroseksuele huwelijk
verboden dreigt te worden. En dat daar alleen nog maar same sex marriages, huwelijken tussen
mannen en tussen vrouwen,
toegestaan zouden worden. Om deze vorm van heteroseksuele
onverdraagzaamheid te maskeren
wordt net gedaan of er sprake zou zijn van 'Gay intolerance'.
Zo wordt er geroepen dat de vrijheid van godsdienst door same sex marriages in gevaar zou komen
terwijl iedereen in de VS mag geloven wat hij of zij
wil zolang men de vrijheid van
andersdenkenden niet aantast. Werkelijke godsdienstvrijheid houdt ook in
dat mensen van godsdienst mogen veranderen of bijvoorbeeld humanist
mogen worden. In de VS halen sommigen er zelfs de vermeende schuld voor het dodelijke virus ebola bij om atheïsme en homoseksualiteit te bestrijden!
Ook wordt gedaan alsof de belangen van kinderen
worden geschaad door ouderparen van gelijk geslacht terwijl uit een overvloed
aan onderzoek bewijst dat dit niet het geval is (zie voor een overzicht: www.meerdangewenst.nl . Zo blijkt weer eens dat
homoseksualiteit een belangrijke toetssteen is voor de handhaving van mensenrechten.
Bovendien
heerst ook in de VS het gangbare misverstand dat het democratisch zou
zijn om de homo/lesbische minderheid van hun mensenrechten te beroven.
Zij denken ten onrechte dat democratie de dictatuur van de meerderheid zou zijn.
Het is dan ook van groot belang dat de IHEU als grote wereldwijde levensbeschouwelijke
organisatie de gelijkberechtiging van met name homo/lesbische
minderheden tot een van de speerpunten van haar beleid heeft gemaakt. Paradoxaal genoeg
beseffen godsdienstigen vaak niet dat het uitgerekend de humanisten zijn
die de vrijheid van godsdienst en van levensbeschouwing het beste verdedigen. Vergelijk dat eens met al die onverdraagzame
godsdienstigen die alleen hun eigen godsdienst de vrijheid gunnen die zij echter onder
andersdenkenden bestrijden. Kijk maar naar al die godsdienstoorlogen die momenteel
gevoerd worden.
Humanisme in de VS
Door
al die lezingen in de VS heb ik Amerikaanse humanisten goed leren
kennen. Terwijl in polderend Nederland de humanistische beweging goed
samenwerkte en steeds meer gelijke behandeling kon bereiken, was er in de VS
geen sprake van een doelmatige humanistische beweging. Telkens waren er
weer goed bedoelende pioniers die een eigen organisatie gingen opzetten
los van de tientallen andere humanistische organisaties die al
bestonden. Helaas heb ik daar vanuit de internationale humanistische
beweging geen verandering in kunnen brengen. Wel heb ik kunnen bereiken
dat er minder tijd en energie werd gestoken in het bestrijden van elkaar
en meer in het streven naar gelijkberechtiging.
Verreweg mijn belangrijkste contactpersoon in de VS was de hoogleraar filosofie Paul Kurtz (1925-2012). Hij richtte al in 1969 de belangrijkste humanistische uitgeverij Prometheus Books op. Van 1986 tot 1994 was hij samen met mij (co)president van de IHEU. Sinds 1990 was ik lid van de International Academy of Humanism waarvan hij oprichter en voorzitter was. Hij richtte in 1991 het wereldwijde Center for Inquiry op dat het blad Free Inquiry
uitgeeft waarvan hij hoofdredacteur was. Hij heeft tientallen boeken
geschreven over het hedendaagse humanisme. Paul Kurtz mag zonder meer
een van de belangrijkste Amerikaanse en internationale humanistische
pioniers genoemd worden. Wij hadden in de IHEU de afspraak dat hij het
polderen aan mij overliet. De pionier en de polderaar: het bleek voor de
IHEU een geslaagde combinatie!
Naschrift: in mijn blog plaats ik onder andere conceptteksten voor mijn
memoires die eind 2016 als boek zullen verschijnen. Mijn eigen
blogteksten haal ik niet steeds als citaat aan. Voor wie mij wil gaan citeren: er zijn kleine redactionele verschillen tussen blog en boek.
Mijn memoires "Humanisme als zelfbeschikking, levensherinneringen van een homohumanist" zijn november 2016 uitgegeven bij de Papieren Tijger Breda.
Een Nederlandse lezer die veel in de VS verblijft, schrijft: "Fantastische interessante blog over het
verschil in opvattingen over democratie in de VS en Nederland
Rob!!!"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten